Blogger templates

Sep 1, 2010

Tips Kekal Ramping / Elak Perut Buncit untuk Para Ibu

Bila dah jadi seorang ibu dan melahirkan anak ni. Perkara yang paling payah kita nak buat ialah back to shape. Yup! Aku mengaku bukan senang hokeh, nak dapatkan balik pinggang 25 inci zaman anak dara itu *ekekeke~* Kadang-kadang rasa macam give-up pun ada, kadang-kadang sampai pernah terfikir, "arghh, lantaklah badan aku jadi macam mana pun." Tapi bila pandang baju-baju lama, haishh~jadi macam nak menangis bila tak muat nak pakai. Mulalah rasa stress, sampai nak beli baju baru semata-mata nak tukar saiz pun jadi tension. Nak tak nak, kena paksa jugak diri supaya boleh kurus balik *fuhh~really tough job*.  Yang penting perkara utama yang kena tanamkan dalam diri sendiri ialah kerajinan, disiplin dan motivate diri supaya jangan mengalah. Takdenya perkara-perkara ni, kena redhalah apa pun jadi -___-" *gulp! bunyi gila suspen*

Ini adalah antara tips untuk kekal ramping / elak perut buncit untuk para ibu yang ada antaranya aku baca melalui buku dan belajar dari pengalaman sendiri. Kalau korang ada tips-tips yang lagik menarik. Mehla share sama-sama :)

 
nak pergi fitness first tak sempat, pakai ni jelah dekat rumah untuk exercise :)

  1. Penjagaan semasa pantang penting especially memakai bengkung / barut untuk ibu yang baru melahirkan bayi secara normal. Melalui apa yang aku ketahui, selain dari mengembalikan bentuk badan. Pemakaian bengkung ini bertujuan untuk menyokong tulang anda, menguatkan abdomen dan mengekalkan postur badan anda. Untuk ibu-ibu yang melahirkan bayi secara cesarean pula, anda tidak digalakkan menggunakan bengkung kecuali luka anda telah sembuh sepenuhnya dan dapatkan khidmat nasihat doktor sebelum menggunakan bengkung.
  2. Mengamalkan terus pemakaian bengkung selepas waktu berpantang amat digalakkan sebab ianya akan melatih diri anda mengawal nafsu makan berlebihan :)
  3. Amalkan minum air suam, seelok-eloknya 8 gelas sehari. Selain bertujuan untuk mengelakkan serangan jantung. Air suam juga amat baik untuk proses penghadaman dan untuk penjagaan kulit.
  4. Pastikan anda membuang air besar setiap hari *haha~jangan gelak dengar statement ni ok*. Tapi kenyataannya, bagus untuk sistem penghadaman dan perut anda akan sentiasa kekal langsing. Bagi mereka yang sukar untuk membuang air besar. Anda digalakkan untuk mencuba tablet spirulina keluaran HPA *so far berkesan untuk aku waktu berpantang*.
  5. Jangan bersulamkan air sewaktu makan.
  6. Kurangkan pengambilan nasi, daging, ayam dan telur tapi lebihkan makanan seperti sayur-sayuran dan buah-buahan. Seeloknya elakkan makanan yang berminyak.
  7. Jangan terus tidur atau mandi selepas makan. Tunggu makanan benar-benar hadam atau sejam kemudiannya.
  8. Lakukan senaman seperti sit-up atau senaman yang melibatkan abdomen anda seperti perut, punggung dan kaki. Alatan senaman sebegini boleh didapati di mana-mana pasaraya dengan harga yang berpatutan.
  9. Amalkan pengambilan jamu bagi mengekalkan kesihatan anda samada dari segi dalaman mahupun luaran. Emm~korang nak tau apa jamu yang aku makan? Jamu yang aku makan ialah Q-She, Bidadari dan Femalov. Err~kalau tanya aku pasal Jus-mate Dr Romzey tu, aku tak surelah ok ke tak? hihi~ Yang aku tau rambut dia memang mengancam pandangan mata orang ramai :P ekekeke~
Okie, kawan-kawan harap korang happy dengan entry ni sebab ramai yang request entry ni dari dulu lagik :)


p/s : apa-apa pun tak kiralah macam mana sekalipun bentuk badan anda, yang penting hati kenalah comel selalu. Betul tak?


3 comments:

  1. dah baca dah reena....kebanyakan tips tue mun dah cuba..cuma senaman tue jerp belum lagi...lepas nie mau beli alat senaman..hheheee

    ReplyDelete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)