Blogger templates

Nov 11, 2012

Legoland Malaysia : Kami Di Sini

Ingat lagi tak, sebelum ni i pernah bercerita dekat korang betapa terujanya i nak pergi ke Legoland Malaysia, lepas berjaya membuat pembelian online untuk pas tahunan pembukaan Legoland / Pre-opening annual pass (nak baca? Silalah ke sini ---> http://www.reenaonline.com/2012/01/legoland-malaysia.html). Tak sangka, setelah berbulan-bulan dan telan air liur bila baca pengalaman blogger yang disponsor (ditaja) oleh Maybank untuk ke Legoland bersempena dengan pembukaannya pada 15 September 2012 (huhuhu!) Akhirnya, i dengan rasminya dapat menjejakkan kaki ke Legoland Malaysia pada 26 Oktober 2012 (orang lain sibuk dengan Lembu, Kambing nak buat korban. I sambut Hari Raya Aidiladha dekat Legoland dengan korban duit. Ye, harap maklum pakai duit kami sendiri. Oppss! Hehehe...)

Lokasi Legoland Malaysia terletak di Nusajaya, Johor.
Koordinat GPS : N 1 25.642, E 103 37.792 

Untuk mereka yang datang dari arah Lebuhraya Utara - Selatan (macam i),
korang ambil EXIT 253 (Tuas / Nusajaya / Pontian / Tanjung Pelepas),
dan kemudian EXIT 312 (Nusajaya).
Dari arah situ, papan tanda LEGOLAND® Malaysia akan membawa korang ke destinasi yang ingin dituju (hooyeh!)

Untuk keterangan lanjut bagi laluan dari arah lain menuju ke Legoland Malaysia, korang klik sini ---> http://www.legoland.com.my/Plan/Directions/

WAKTU OPERASI
Hari biasa : dari pukul 10.00 pagi hingga 6.00 petang
Hujung minggu dan cuti sekolah : 10:00 pagi hingga 8:00 malam
Jadual sepenuhnya bagi waktu operasi, boleh pergi sini ---> http://www.legoland.com.my/Plan/Opening-hours/

Berdasarkan pengalaman i, first impression (tanggapan pertama) yang akan muncul dalam fikiran korang bila tiba di Legoland Malaysia ialah "eh-eh, macam padang jarak, padang terkukurlah". Siap bersoal-jawab dalam hati, betul ke ni Legoland? Macam tak siap je. Hahaha... fikiran jahat i mula underestimate tempat sendiri. Haishhh... tak baik tau! Tengok tu, awal-awal dah bersangka buruk. Biasalah tak kenal maka tak cinta (Eh, hehehe...) Bila dah masuk dalam Legoland Malaysia dan tengok macam-macam. Ok, serius i dah jatuh cinta dengan Lego. Dan nak tambah macam-macam koleksi Lego untuk diri sendiri.

Memandangkan i dah beli pre-opening annual pass sebelum ni, jadi i tak perlulah beratur panjang-panjang (fuh... lega, tengok queue dekat bahagian pembelian tiket je pun rasa nak pitam!). I cuma tunjukkan bukti pembelian tiket online yang i dah print sebelum ni dekat pintu masuk (entrance) dan terus beratur di Guest Services untuk cetakan kad Annual Pass Legoland. Lebih kurang 15 minit kemudian, i, hubby dan anak-anak dah ada kad Annual Pass masing-masing dengan gambar kami (yeay!) Lepas ni hari-hari boleh keluar masuk Legoland Malaysia sampai penghujung tahun 2013 (seronoknya!) Jadi untuk korang yang nak datang Legoland, i memang cadangkan sangat-sangat untuk korang beli secara online. Selain dari harga tiketnya yang lebih murah dari walk-in, korang jugak boleh skip queue yang panjang. Lagi satu harga tiket ni merangkumi semua permainan dalam Legoland Malaysia. Maksudnya korang boleh naik bermacam-macam ride yang korang suka dan cuba berkali-kali sampai lebam. Untuk harga tiket Legoland Malaysia, korang boleh tengok dekat sini ---> http://www.legoland.com.my/Plan/Prices-and-Tickets/

Legoland juga turut menyediakan perkhidmatan seperti kerusi roda (wheel chair) atau strollers. Caj pembayaran dikenakan untuk strollers, di mana single seat stroller ialah RM20.00 dan double seat stroller pula ialah RM35.00. Manakala untuk kerusi roda, tiada sebarang caj dikenakan tapi korang dikehendaki meletakkan deposit sebanyak RM50.00. Agak-agak nak top-up / keluarkan duit sebelum teruskan perjalanan dalam Legoland (maklumlah harga makanan dan barang-barang dekat sini memang buat korang teruja nak membeli), ATM (automated teller machine) turut disediakan di sini (tak salah i, ada ATM Maybank). Semua perkhidmatan ini boleh korang dapatkan berhampiran dengan Guest Services. Hah, yang bestnya kemudahan surau pun ada disediakan dekat sini tau. Satu berhampiran dengan The Cafe dan satu lagi di Imagination.

Untuk pengetahuan korang, ada 7 kawasan yang akan korang terokai sepanjang berada dalam Legoland Malaysia. Dan setiap kawasan merangkumi pelbagai tema dan ride yang berlainan. Kawasan tersebut diberi nama The Beginning, Lego Technic, Lego Kingdoms, Imagination, Land of Adventure, Lego City dan Miniland. Nak tengok bagaimana rupa sebenar keluasan keseluruhan kawasan Legoland Malaysia, apa kata korang klik sini untuk peta / map ---> http://www.legoland.com.my/Explore/. Paling menyeronokkan, kebanyakan statue Lego (macam-macam bentuk ada) dekat sini mempunyai fungsi interaktif. Boleh berbunyi, keluarkan air dan bergerak bila korang tekan suis yang disediakan. Apa pun terus-terang i cakap, memang lenguh kaki berjalan dekat Legoland ni. So, pastikan korang mempunyai tenaga yang secukupnya.

Oh, i lupa nak bagitahu. Legoland Malaysia juga akan mempunyai  Taman Tema Air nya sendiri (Lego-theme Water Theme Park) pada masa akan datang (best-best-best!!!). Berkemungkinan siap pada pertengahan tahun 2013. Ok, i boleh bayangkan betapa meriahnya Legoland Malaysia nanti (excitednya!).

Tempat pertama yang i tuju selepas urusan Annual Pass selesai ialah The Brick Shop. Masuk je ke dalam The Brick Shop, semua benda i rasa nak beli. Apataknya, ada antara barangan Lego yang ada dekat sini takde langsung dijual di mana-mana shopping complex. Tapi bila tengok harga, serta-merta muncul kesedaran diri. Beli mana-mana yang perlu je dan tak melepasi budget yang ditetapkan (huwaaa!!!) Dekat sini, kita orang beli 3 topi Legoland Malaysia untuk anak-anak (satu topi harganya RM49.95). Dan 6 'orang' Lego minifigures (1 set untuk 3 Lego minifigures bersamaan RM25.00). Untuk Lego minifigures, korang boleh tentukan sendiri bagaimana bentuk orang Lego yang korang inginkan. Pakai topi ke, rambut nak terpacak ke, muka ada jambang ke, baju bikini ke... hehehe... Selain tu, korang juga boleh beli Lego Brick dalam per gram. 100 gram untuk RM35.00 (adoiya, umpan duit semua ni. Hahaha!) Dekat sini juga, korang boleh cetak gambar korang sepanjang berada dalam Legoland di Lego Brick (menarikkan?) Tak bawa kamera tapi nak bergambar? Atau korang nak minta orang lain ambilkan gambar korang tapi risau nak bagi orang sembarangan pegang kamera korang? Jangan risau, ada ramai jurugambar / official photographer Legoland yang boleh ambilkan gambar korang secara percuma. Kemudian gambar tersebut, korang boleh proses di The Brick Shop sebagai kenang-kenangan (part nak proses ni, kenalah bayar. Hehehe...)

Ok, i sambung cerita mengenai Legoland untuk entry yang akan datang (harap korang bersabar ye! Hehehe). Untuk sementara waktu, i tunjukkan dulu beberapa keping gambar kami.

KEMASKINI / UPDATE TERBARU : ENTRY SAMBUNGAN DAH ADA (YES!)

http://www.reenaonline.com/2012/11/legoland-malaysia-miniland.html
http://www.reenaonline.com/2012/11/legoland-malaysia-cafe.html

Kawasan tempat letak kenderaan Legoland Malaysia
Panas-panas-panas!
Walkaway menuju ke pintu masuk Legoland Malaysia 
Hotel Legoland sedang dibina. Pertengahan tahun 2014 siaplah hotel ni.
Ramainya orang beratur nak beli tiket.
Pintu masuk Legoland Malaysia. Cantikkan?
Kita orang masuk dulu. Yeay!
Beratur dekat Guest Services untuk dapatkan Annual Pass.
Harga Annual Pass. Wah!! Mahalnya sekarang ni, nasib baik i beli waktu offer.
Tengah tunggu giliran dalam Guest Services untuk ambil gambar pass card.
Agak-agak nak beli jajan / makanan ringan sambil ronda-ronda dalam Legoland Malaysia, bolehlah singgah sini.
Banyak tempat duduk disediakan.
Perkara pertama, ambil brochure dulu untuk tengok map Legoland Malaysia. Nanti sesat! Hehehe...
The Brick Shop
Suasana dalam The Brick Shop.

Nak beli Lego Brick macam-macam bentuk? Semua ada dekat sini.
Pilih-pilih-pilih.
Anak i yang no. 3 geram dengan contractor Lego yang sebaya dia.
Hmphhh... nak buat apa eh?
Staf Legoland kebanyakannya memang sporting. Abang Long tengah create Lego Minifigures sambil dibantu oleh staf Legoland. Mesti seronokkan kerja dekat sini. Hehehe...
Mama tengah memantau anak-anak mama yang segala rupa orang Lego Minifigures nak diciptanya.

Star Wars Lego Keychain kegemaran hubby i.
Topi dah beli, jom kita sambung jalan.
Jangan terkejut kalau dengar bunyi orang berdengkur. Mamat nilah punya kerja!

APA YANG KAMI PAKAI?
Pakaian Mama dan Papa - Uniqlo Malaysia
Cermin Mata Hitam - Esprit
Pakaian anak-anak i - H&M (cute kan?)
Kasut Kami - Crocs
Agak-agak boleh habis ke satu hari berjalan dekat sini? Memang tak habis pun.
Nak pinjam pelampung boleh?
Anak-anak i kagum tengok Lego sebesar mama papa dia. Hehehe...
Surau Legoland Malaysia
Surau pun ada Lego. Comel je kan pakai baju kurung dengan baju melayu gitu.
Beri laluan. Legoland Express nak lalu.

Banyak sebenarnya pengalaman menarik sepanjang berada dekat Legoland Malaysia ni. Walaupun ada sesetengah review / ulasan yang i jumpa di blog rasa tension dengan keadaan cuaca yang panas terik dan hujan (apa kata korang ikut pepatah ni : sediakan payung sebelum hujan. Eceh!) Tapi pada i perkara tu semua sedikit pun tak melunturkan semangat i untuk terus meronda satu Legoland Malaysia. Seronok lagik tu ada la... Alaaa... lagipun apa yang nak pelik pasal panas dan hujan tu, standardlah kita kan dekat Malaysia. Kalau tak nak panas dengan hujan, korang pergilah dekat oversea sana nun.... hah, confirm sejuk memanjang. Hehehe... Tapi serius i cakap, sepanjang i dekat Legoland Malaysia. Dengan keadaan cuaca yang cukup-cukup terik, i tak dengar sesiapa pun merungut. Semua orang happy teliti setiap tempat di Legoland Malaysia, berlari, ambil gambar, gelak-gelak dan sentuh sana-sini. Macam mana pun tipulah kalau i cakap semua kebal tak pakai payung waktu tu. I sendiri pun bawa payung ke sana-sini. Kejap-kejap berlari jugaklah duduk bawah teduhan yang disediakan, tak pun lepak dekat cafe yang ada penghawa dingin (kihkihkih).

Yang kelakar tu, bila hujan turun, semua relax / tenang je redah hujan. Siap main hujan lagik! Nampak sangat semua orang dah bersedia dengan cuaca dekat Malaysia. Maklumlah waktu i pergi tu, ramai tourist / pelawat dari luar negara termasuk Singaporean dekat sini. Eh, kalau basah macam mana nak keringkan baju? Jangan risau korang, ada dryer yang disediakan dekat sini (besar dryer ni macam tandas bergerak cuma cantik sikitlah dari tandas bergerak tu. Hehehe). Untuk dryer ni korang kena bayar RM5.00 sekali masuk. Nak jimat masuklah ramai-ramai.

TIPS MEMASUKI LEGOLAND
Bawa payung dan raincoat / baju hujan (beli yang disposable je, dekat Guardian atau Watsons ada jual)
Pakai cermin mata hitam
Bawa botol air masak banyak-banyak
Pakai losyen sunblock yang ada SPF
Pakai topi
Pakai baju dan kasut yang selesa (kalau korang risau kulit tangan korang bertukar warna, baik pakai lengan panjang. Hehehe)
Bawa kamera (sebab banyak gambar yang korang akan ambil)
Bawa plastik untuk selamatkan barang-barang korang dari basah
Bawa duit banyak-banyak (eh... hehehe)


p/s : Cuti-cuti sekolah ni mesti ramai planning nak pergi Legoland Malaysia kan?

12 comments:

  1. wow..sis..bestnya...huhu..nk pg jugak..
    tips yg berguna...err...kna pkai sunblock bnyk2 ni klau nk pg kan...mcm pnas sgt2 je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang panas pun Miza, so tak nak kulit rosak kenalah pakai protection :) nanti tak cantik. Hehehe...

      Delete
  2. tgk cuaca yg panas mcm tu x sanggup nak pi bawak anak kecik lg..nak kena tggu legoland redup dgn pokok2 dulu baru blh pi ni..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pun better tunggu anak besar sikit kot Atie. Nanti lagik seronok sebab dia boleh main macam-macam dalam Legoland ni :)

      Delete
  3. wow nampak best juga legolang nie, tapi nampak sungguh panas, tq for ur tips, boleh bwk payung, raincoat n pakai sun block.

    http://welovesusuibu.blogspot.com/2012/11/vitamin-kulit-cantik-kulit-lebih-sihat.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Legolang?? Hahaha... dah macam slang Terengganu dah ni :)

      Your welcome, selamat berseronok dekat sana ye.

      Delete
  4. Kak excitednya baca entry akak ni. Lengkap tau. Nak pegi sgt one day. Tiket mahal tp nak pg jugak. Hee peluang masa kecik tak puas main lego huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, masa akak kecik-kecik tak banyak pun collection Lego pun (mahal pun iye jugak) tapi sejak dah kerja, ada hubby yang sama minat dan anak-anak. Beriya beli Lego tapi standardlah orang lain yang duduk kerjakan Lego tu. Huhuhu...

      Delete
  5. nie bukan anak2 jer yg hepi...
    mak bapa pun happy gak....
    hehehehehehe....
    thx for sharing the useful tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Your welcome kak :) Nanti bawa Sapphire datang sini k.

      Delete
  6. Hai Reena...sihat??dah lame tak jenggah reena..

    wah dah sampai legoland ye...seronok la...saya pon tak sampai lagi..insyaallah kalu ade rezeki lebih boleh pergi..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai awak :) Kita sihat. Awak mana menghilangnya? Hehehe...

      Insya-Allah bila-bila pun boleh pergi. Jangan risau, Legoland tak lari mana pun :)

      Delete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)