Blogger templates

Jul 25, 2012

Burung Baji / Budgie Bird

Hari ni i nak tunjukkan dekat korang burung yang cukup-cukup-cukup comel sangat pada i. Burung ni dikenali dengan nama Burung Baji / Budgie atau pun Budgerigar dalam bahasa omputihnya (inggeris). Alololo... cute je kan panggil Burung Baji? (macam buddy-buddy gitu) Nak kenali lebih dekat lagi dengan Burung Baji. Hah, kejap lagik i cerita. Kalau korang nak tahu, burung ni merupakan burung peliharaan ayah mertua i. Setiap kali balik kampung hubby, i mesti termenung dekat sangkar besar milik ayah mertua i sambil perhatikan telatah burung ni. Eee... sukalah tengok dia! Dahlah kecil molek dan comel... lepas tu berwarna-warni pulak tu. Siapalah tak rasa jatuh cinta walaupun pertama kali tengok burung spesis cute macam ni.

Kalau korang teringin nak pelihara Burung Baji / Budgie ni, ianya ada juga dijual dekat kedai binatang peliharaan / pet shop, cuma i tak pasti berapa harganya. Tapi mengikut artikel yang i baca dekat Utusan, ada antara Burung Baji ini dijual dari harga RM50.00 hingga RM450.00 sepasang (wah! Boleh tahan mahal jugakkan?) bergantung kepada saiz, warna bulu dan mata burung tersebut. Kiranya kalau nak buat bisnes jual Burung Baji ni memang laku lah (ehem... nampaknya boleh i usulkan dekat ayah mertua i nanti. Hehehe). Dari segi penjagaan burung ni pun, i tengok... takdelah cerewet sangat dan kos makanan pun murah je. Burung saiz comel, jadi confirmlah tak makan sampai habis 5 pinggan kan? (kih-kih-kih). Hamboi, Kalau boleh makan sebanyak tu, i pun takut nak datang dekat. Tapi kata hubby i makanan kegemaran Burung Baji ialah tulang sotong. Dan ianya boleh didapati dekat tepi-tepi laut. Wahhh... pelik jugak i dengar ni. Setahu i tulang sotong kena cabut keluar dari badan sotong bila kita nak buat masak je. Hehehe... tak pernah tahu pun yang tulang sotong pun boleh ada dekat tepi laut. Nanti kalau i pergi tepi laut, i nak cuba cari tulang sotong. Nak tengok macam mana rupa sebenar tulang sotong yang Burung Baji ni suka sangat makan. Sama ke macam tulang sotong i yang selalu jumpa dalam badan sotong?

Ok, apa kata kita berkenalan dengan Burung Baji / Budgie dengan lebih lanjut.

APA ITU BURUNG BAJI / BUDGIE ?

Budgerigar juga secara tidak rasminya dikenali sebagai budgie, adalah sejenis nuri kecil, berekor panjang dan pemakan bijiran. Ia adalah satu-satunya spesis dari genus Melopsittacus yang berasal dari Australia. Budgerigar liar boleh dijumpai di seluruh bahagian kering di Australia, di mana spesis ini hidup di dalam keadaan tanah pedalaman yang sukar sejak lima juta tahun yang lepas.

sumber : Wikipedia

CIRI-CIRI BURUNG BAJI / BUDGIE

Jantina budgie dapat dikenalpasti hanya melalui satu cara iaitu dengan melihat warna pada “cere” (Cere ialah bahagian atas mulut Burung Baji yang seakan-akan hidung).”Cere” budgie muda, berumur di bawah 8-12 bulan kelihatan hampir sama iaitu warna merah jambu cerah atau ungu. 

Burung Baji / Budgie Betina – “Cere” berwarna putih/biru cair, tan atau coklat. 

Manakala Burung Baji / Budgie Jantan
 i) “Cere” berwarna biru atau biru keunguan bagi varieti biasa sahaja.
ii) “Cere” ungu cerah atau merah jambu (tidak berubah selepas matang) berlaku bagi jenis “recessive pied”, “lutino/albino“, “cledark-eyed ar“, “lacewing“, dan “fallow“

Jika budgie anda berumur kurang daripada satu tahun, kaedah-kaedah di atas tidak boleh digunakan untuk mengenal pasti jantina budgie. “Cere” biasanya bermula untuk berubah sebelum umur satu tahun tetapi nampak agak samar-samar. “Cere” budgie muda boleh berubah kepada warna jantina yang berlainan apabila telah mencapai kematangan seksual yang lengkap ketika berumur 1 tahun. Walau bagaimanapun jika “cere” budgie muda anda menampakkan ciri-ciri warna coklat, anda boleh yakin bahawa ia adalah betina. Jantina budgie juga boleh dikenalpasti melalui tingkah laku. Budgie jantan biasanya menggoyangkan kepala, bernyanyi , dan biasanya lebih aktif manakala budgie betina biasanya pendiam dan agak garang dengan budgies lain dalam sangkar, dan jarang sekali menyanyi. Budgie betina juga biasanya membuat bunyi yang kuat manakala budgie jantan hanya membuat bunyi yang kuat ketika menyanyi.

Untuk keterangan lanjut mengenai Burung Baji / Budgie, korang boleh rujuk dekat laman web Southernbirds.Wordpress (segala info yang dinyatakan memang cukup lengkap).

"Entry ini telah diperbaiki / dikemaskini / update pada 4 Ogos 2012 berikutan kekeliruan antara Burung Baji dan juga Burung Cinta (yang dinyatakan sebelum ini) Kenapa jadi macam ni? Korang pergi marah dekat suratkhabar Utusan (link Utusan i ada letak dekat atas) sebab terang-terang dia kata Burung Baji dengan Lovebirds tu sama. Hahaha... takpelah, sejujurnya yang silap tu datang dari i (especially untuk sesiapa yang dah baca entry ni sebelum tarikh 4 Ogos 2012) dan yang baik itu datang dari Allah SWT. Thanks kepada pemberi komen (nama dia ada dekat bahagian komen) sebab maklumkan mengenai perkara ini."

Nilah gambar antara Burung Baji / Budgie peliharaan ayah mertua (Father-In-Law) i. Comel kan?


Sedih takde girlfriend. Hiks!


Siap ada effect eyelashes gitu.

p/s : Contohilah Burung Baji / Budgie yang sentiasa comel sepanjang masa. Hehehe...


8 comments:

  1. alalaala yg blue tu xde couple ke..ciann...

    eh btllah effect bulu mata je ek...mmg cantik rajin FIL reena bela

    ReplyDelete
  2. cantiklah bulu burung nie reena...

    ReplyDelete
  3. cantik la.. dh mcm taman burung pulak.. cute jer..
    gambar pun cantik, mesti ambil guna camera baru tu ;)

    ReplyDelete
  4. i pun suka tgk love birds nie tau...
    memang chomei kan...

    ReplyDelete
  5. comel comel. hehehe
    dah la macam2 kaler ade.
    baru tau ade burung nama lovebird. hehe

    ReplyDelete
  6. agaknya burung yg dlm cerita rio tu spesis mcm ni lah jugak kot

    ReplyDelete
  7. baji bukan lovebird pn rina syg.. baji omputihnya budgie, burung cinta omputihnya lovebird.. dan memang tak sama species..
    http://images.suite101.com/2450560_com_lovebirds.jpg
    http://animal-world.com/encyclo/birds/parakeets/images/BudgieWBPk_C072.jpg

    ReplyDelete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)