Blogger templates

Aug 5, 2012

Langsir Bidai / Blind Curtain

Setiap tahun sepanjang bulan puasa ialah merupakan hari-hari yang penuh kesibukan. I rasa bukan i sorang je yang akan cakap macam ni kot. Setiap orang pun mesti berfikiran sama dengan i. Untuk yang berniaga, nilah masanya mengerah tenaga untuk dapatkan keuntungan. Macam i yang bukan peniaga ni (tapi kerja mengadap komputer dekat pejabat) kerah tenaga cantikkan rumah, testing buat kuih atau masakan baru dengan shopping je kot (keh-keh-keh.... kemainkan?). Yang seronoknya, di mana pun kita atau siapa pun kita. Semua orang excited nak sambut hari raya. Mungkin kemeriahan hari raya tu dah kurang sikit dengan bunyi-bunyi mercun dan bunga api. Tapi nilah masanya kita mengeratkan silaturrahim, bermaaf-maafan, sedekah duit raya, jalan-jalan pergi open house / rumah terbuka dan makan makanan yang best-best. Mana ada hari lain yang seronok macam ni. Hari rayalah satu-satunya hari kita lupakan segala masalah. Betul tak? Bila cakap macam ni, serta-merta perasaan excited semakin bergelora gitu (eceh!)

Kalau korang nak tahu, projek raya tahun ni, tak banyak perubahan pada dekorasi rumah yang akan i buat. Lebih kepada spring cleaning menghalau segala habuk yang bermastautin, buang mana-mana permainan (dekat playing area) anak-anak i yang dah rosak, derma baju-baju lama yang ada (untuk bagi ruang kepada baju-baju baru. Eh! Hehehe), set-up untuk family area yang jarang digunakan, mengecat dining area / tempat makan (hah... yang ni nanti i cerita) dan macam tajuk entry dekat atas, i tukarkan langsir / curtain lama kepada blind / bidai untuk semua ruang bilik (akan datang mungkin melibatkan semua kawasan / area rumah kot). Eh-eh, peliknya... orang lain sibuk tukar pattern / corak langsir, i pulak terus tukar jadi blind / bidai kan? Hehehe... pelik ke? Ish, tak peliklah.

Sebenarnya, banyak kelebihan bila kita menggunakan blind / bidai tau kawan-kawan. Salah satunya, mesti korang dah nampak dari segi faktor nak mencuci curtain / langsir. Ianya dapat dikurangkan berganda-ganda tau. Apa taknya sekali pasang langsir sampai dua layer (paling hebat, tiga layer. Hehehe). Manalah tak banyak kerja-kerja mencuci kena buat. Dari segi pencahayaan dalam rumah pun jadi lebih terang. Maklumlah rumah-rumah dekat Malaysia ni mana ada banyak tingkap sangat. Kalau ada tingkap, confirm tak besar mana pun saiznya (kecualilah kalau memang duduk rumah sebuah-sebuah. Keliling rumah semua ada tingkap). Even hari siang pun ada ruang-ruang tertentu atau bilik yang kita kena buka lampu (haishhh... bertambah kos elektrik).

Lepas tu, bila cahaya dapat masuk banyak, automatik ruang bilik tersebut akan nampak luas. Tekstur blind / bidai yang tegak (lebih simple) dan takde berliku-liku macam curtain / langsir (yang nampak berat dan besar) juga antara penyebab menjadikan ruang lebih luas. Rumah pun jadi lebih sejuk sebab angin dapat masuk tanpa gangguan dari curtain / langsir yang menghalang. Hah... kan seronok bila rumah nampak lebih luas dan sejuk. Takdelah nampak serabut dan hot je memanjang. Hehehe... Lagipun kalau korang nak tukar dekorasi rumah (maklumlah hari-hari tengok pattern bidai yang sama pun boring jugak) dan tambah langsir di hadapan bidai pun tak jadi masalah. Ikutkan banyak idea yang korang boleh buat walaupun hanya menggunakan blind / bidai ni. Tak semestinya biarkan ianya statik macam tu (jeng-jeng-jeng, tiba-tiba dalam kepala i ada muncul mentol. Hehehe...)

Di bawah ni antara gambar-gambar roller blind yang diletakkan dalam rumah i. Dua antaranya adalah dari jenama Ikea (hehehe... semestinyalah kan. Especially untuk yang warna kelabu dan warna biru). Nak tengok harga dan corak blind / bidai yang menarik dekat Ikea, korang klik dekat sini ---> http://www.ikea.com/my/en/catalog/categories/departments/living_room/10654/. Dan yang lagi satu pulak dari jenama Felton (warna putih) - sorry, i tak ingat harga.

Sebelum proses pemasangan roller blind. Clearkan mana-mana patut.
Detail instruction / arahan lengkap untuk memasang roller blind Ikea. Senang je kan?
TUPPLUR Roller Blind dari Ikea (warna kelabu)
Dah siap, tapi melengkung lagi sebab baru keluar dari gulungan kan. 
Yang ni warna biru. Rasanya Ikea dah tak keluarkan lagi untuk warna ni. Dah lama beli tapi baru pasang sekarang. 
Ini dari jenama Felton (warna putih).

p/s : Selamat menghias rumah kawan-kawan.

8 comments:

  1. Reena, dah cerita pasal bidai/langsir, baru lah saya pun teringat nak kena ganti dah langsir tingkap kat ruang tamu tu, dah terkoyak kena cakar kucing... adoi...

    ReplyDelete
  2. rumah kita pun ada ikea punya tapi tak pasang gak lg huhu

    ReplyDelete
  3. dapur saya pun baru tahun ni berlangsir. Buat dah 2 tahun dahh. baru 2 hari lepas gantung..

    sbb nak tunggu beli rod asyik lupa.. sampai 2x gaye.. akhirnya dapat gak beli kat ikea.. (jauh nooo ikea sampai 2 tahun tak sampai-sampai..)heheeee

    ReplyDelete
  4. santek gak pakai blind tapi still suka curtain ala2 english

    ReplyDelete
  5. buat mase skg sy masih lagi tak ambik tahu pasal lgsir dll . haha . sbb masih lagi menumpang dekat rumah fmly :D

    ReplyDelete
  6. wah wah..mood raye sudah mari..:) dah buat kueh raye?~

    ReplyDelete
  7. cantik jugak pakai blind nih tapi mun tak suka sangat rumah terang2 nih..hehehee

    ReplyDelete
  8. kalau aku nak letak bidai yang mcm rotan atau dr buluh tu..sejuk mata memandang dgn sentuahn eklusif alam semulajadi.#ayat majalah.hahaha (berangan dulu tak salah kan =p)

    rajin ko reena. tp kene rajinka diri jgk kan.rumah sendiri. hihihi.

    ReplyDelete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)