Blogger templates

Feb 11, 2013

External Hard Disk Drive / Pemacu Cakera Keras Luaran

Pemacu Cakera Keras Luaran??!! Kahkahkah... Kenapa eh setiap kali perkataan Bahasa Inggeris bila dimelayukan mesti terasa kelakar bunyinya? Sama jugak contoh bila tengok cerita kartun Spongebob yang dimelayukan lagi rasa macam nak gelak guling-guling berbanding tengok cerita kartun Spongebob dalam bahasa asalnya (takdelah rasa kelakar mana pun). Agaknya sebab orang melayu ni lagi hebat sense of humor dari orang putih kot (eceh! Hehehe).

I ingat lagi dulu-dulu bila habis SPM, i pernah join masuk kursus komputer. Konon-konon dulu nak jadi computer geek tapi rupa-rupanya sampai sekarang tak jadi-jadi pun (sedeyyy...). Jadi, bila masuk kursus komputer yang berBahasa Malaysia. Otak i jadi macam turn upside down (eleh... macamlah Bahasa Inggeris tu umpama macam makan kacang. Berterabur jugak cakapnya. Hahaha). Tapi term-term komputer dalam Bahasa Inggeris yang dimelayukan tu buat i jadi pening. Jenuhlah asyik bantai gelak aje waktu baca buku komputer (kau mampu?! Baca buku komputer umpama macam baca majalah Ujang lawak antarabangsa). Dahlah tu... berbelit-belit  i nak fahamkan ayat-ayat dalam buku komputer tu. Point tu dah nampak dah... maksud sebenar tak jugak sampainya. Sampaikan dulu i selalu terfikir, kenapalah azab sangat baca buku komputer dalam Bahasa Malaysia ni. Kan senang bagi je buku dalam Bahasa Inggeris. Agak-agak tak faham translate jelah pakai kamus. At least boleh jugak faham. Tapikan... tapikan bila masuk UiTM, dapat subjek berkaitan Computer blablabla... (entahlah dah tak ingat apa nama subjek tu) terus nganga nak fahamkan buku Bahasa Inggeris yang kena baca. Kahkahkah... (hambik kau!) Kesimpulannya, bacalah mana-mana buku komputer pun memang confirm kau fening!

Macam biasa jugak, i memang suka karang cerita lari dari tajuk (hahaha! Saja... nak buat korang pulak pening kepala). Ikutkan sebelum ni, dah ramai jugaklah kawan-kawan yang i tanyakan soalan, mana satu brand / jenama external hard disk drive (HDD) yang berbaloi untuk i beli. Jawapan yang i terima pun ada macam-macam. Sekejap kata Seagate, sekejap ada kata WD, sekejap kata Transcend, lepas tu ada yang kata Buffalo. Maklumlah, i ni suka simpan koleksi lagu, gambar, video klip, movie Korea / Jepun dan segala macam fail pdf samada untuk kegembiraan i mahupun sebagai rujukan i. Jadi benda-benda ni semua penting untuk i simpan dalam storage berkapasiti besar tanpa menyendatkan Macbook yang i pakai selama ni. Kiranya i nakkan External Hard Disk yang pantas untuk buat proses menyalin semula / copy segala fail yang i ada dan besar simpanannya. Eh, ada ke?

Berkat kewujudan Plaza Low Yatt (berkatlah sangatkan? Hehehe...) Akhirnya, i berjaya mendapatkan External Hard Disk yang i idam-idamkan (hoorey!) jenama Buffalo MiniStation dengan kapasiti 1TB (1 terrabyte) harga RM285.00 (selepas sessi bodek-bodek). Letih jugak meronda-ronda dalam Low Yatt semata-mata nak dapatkan harga yang paling murah untuk External Hard Disk yang i nakkan tu. Tahu tak, apa yang membuatkan i terpengaruh nak beli Buffalo MiniStation ni? Semuanya gara-gara perkataan Super Speed, TurboPC, No Jams dan Japan Quality. Menambahkan lagi kepercayaan i tu bila ada perkataan No. 1 Sales in Japan (ewahhh... pantang dengar perkataan Jepun. Confirm best punyalah! Hahaha). Betul-betul ke, kelajuan dia sama macam yang diperkatakan? Ya, betul kawan-kawan... tak perlu disangkal lagi. Kiranya pilihan i memang cepat, tepat dan berkat gitu (eh, macam familliar kan slogan ni? Kihkihkih). Dah tu External Hard Disk Buffalo MiniStation ni jugak senang untuk i bawa ke mana-mana sebab saiznya yang nipis (cuma 0.8cm je) dan paling best, ringan! (senang nak angkut bawa balik kampung. Sumbat dalam handbag i yang kecil pun muat). So, untuk korang yang tercari-cari External Hard Disk, bolehlah beli brand ni, very recommended. Kalau rasa ada yang lain lagi best, sharelah dengan i ye.


Apa yang perlu anda tahu sebelum dan selepas membeli External Hard Disk Drive ?

1. Keupayaan External Hard Disk Drive tersebut dalam menjalankan kerja-kerja copy atau transfer data dengan pantas. Agak-agak tak faham (walaupun dah belek satu kotak cari info), korang ringan-ringankanlah mulut bertanya.

2. Kebiasaannya External Hard Disk Drive memang mempunyai fungsi plug and play untuk kebanyakan komputer yang menggunakan perisian Windows. So, untuk pengguna Macintosh (yang pakai Macbook atau iMac), korang mintalah khidmat orang kedai tu untuk format External Hard Disk Drive yang korang beli tu kepada Macintosh (servis ni diberikan percuma). Even dah bertukar format kepada Macintosh, korang takde masalah untuk menggunakan External Hard Disk Drive tersebut pada komputer Windows.

3. Minta orang kedai tu untuk buat partition pada External Hard Disk Drive yang korang beli. Partition bermaksud membahagikan kapasiti storage External Hard Disk Drive kepada beberapa bahagian samada 2, 4 atau 6 bahagian sekalipun. Contoh untuk kapasiti 1 TB kalau minta orang tu buat 4 partition pada External Hard Disk Drive akan wujud 4 data storage dengan nilai 1 TB yang dibahagikan 4 setiap satu storage. Tujuan partition lebih kepada mengurangkan risiko sekiranya berlaku crash / kerosakan pada satu-satu fail di dalam partition tidak akan melibatkan keseluruhan fail pada partition yang berlainan.

Ok. Tu aje. Harap korang boleh faham bahasa komputer yang i sampaikan.

Lepas ni makin galaklah aktiviti meng'download' dijalankan. 1 TB lah katakan.



p/s : Suka tengok lampu hijau yang terkelip-kelip dekat Buffalo MiniStation waktu i copy masuk fail. Comel je!

1 comment:

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)