Blogger templates

Feb 11, 2013

Pemandangan Sawah Padi

Sejak memiliki Nikon D5100, hobi mengambil gambar / fotografi dah jadi macam sebahagian daripada kehidupan i (macam addicted gitu). Seronok bila tengok hasil gambar yang diambil walaupun hakikat sebenarnya takdelah sehebat mana pun. Entah-entah kalau profesional photographer tengok gambar yang i ambil pun rasa nak gelak tunjuk-tunjuk dekat batang hidung i (huh!) Tapi macam mana pun i bangga sebab berjaya rakamkan semua moment yang rasanya takkan jadi sama untuk kali kedua (hah, part ni lah yang special nya pasal fotografi). Dan i bertuah sebab hubby pun sama-sama terjerumus ke kancah fotografi dengan Nikon D7000 miliknya gara-gara terpengaruh dengan wife comel dia ni (ewah! Bahasaku.... kancah tu apa ke bendanya??! Kahkahkah). Malah, i nak berterima kasih sangat dengan hubby sebab ada antara gambar di dalam blog i merupakan hasil tembakan hubby (macih cayang!)

Anyway macam gambar pemandangan sawah padi yang kami ambil ni, lokasinya ialah di sepanjang laluan ke Kangar, Perlis. Tenang je perasaan bila tengok kehijauan sawah padi yang saujana mata memandang. Ditambah pulak dengan latar belakang gunung, awan, pokok kelapa dan rumah-rumah tradisional. I rasa gambar ni dah cukup lengkap menceritakan segala-galanya (serius, i cukup kurang gemar dengan gambar yang ber effect bagai. Biarlah nampak realistik sikit). I siap minta hubby berhentikan kereta dekat tepi jalan, gara-gara nakkan gambar sebegini didokumenkan dalam blog Reenaonline (wah... korang nampak tak semangat fotografi i dekat situ. Hehehe. Macam tak biasa tengok sawah padi pulak). Bukan apa korang, manalah tahu suatu hari nanti, sawah padi macam ni dah takde lagi wujud dekat negara Malaysia. At least bukan setakat anak-cucu-cicit i je boleh selak blog i ni untuk tengok kecantikan sebenar sawah padi. Anak-cucu-cicit korang pun boleh jugak tau (eh, dah macam National Geographic pulak rasanya blog ni kan? Kehkehkeh...) Takpelah, janji i happy (sebagaimana korang happy melepak baca dalam blog i ni).


Info mengenai Padi Sawah

Macam yang korang sedia maklum, padi sawah banyak di tanam di Semenanjung Malaysia iaitu terletak di Pantai Barat terutamanya di bahagian Utara Semenanjung. Keadaan ini berlaku kerana terdapat kawasan berpaya yang datar dan terdapat satu musim lembap yang ketara dengan purata hujan tahunan melebihi 3500 mm. Kesesuaian ini di tambah lagi dengan adanya musim panas yang berpanjangan.

sumber : Wikipedia







p/s : Sekali tengok dah macam lukisanlah pulak. Hehehe...

8 comments:

  1. Dah macam belajar geografi tempatan pulak bila baca hahaha.
    Hey..all ur pictures are great ok. Yg pro tu sumer sebab dorang charge jer, thats why otometik upgrade title jadi pro. it is art for me. I suka tengok ur gambar sumer ni. Honest ni, takder nak bodek2 here ok.

    ReplyDelete
  2. memang cantik..pemandangan yg hijau menyejukkan mata
    bab tangkap menangkap gambar ni tak pandai sgt..
    sy selalu main tangkap saja..

    ReplyDelete
  3. macam pro u punya gambar reena.. cantik..
    nk jumpa sawah? dtg rumah mak kita.. sebelah kedai mak kita je taw..

    ReplyDelete
  4. Tgk gambar ni, teringat sawah padi@bendang depan rumah mak mertua kita nun di Aloq Setaq..hehe..

    ReplyDelete
  5. wah, jan,.. hasil karya foto-fotonya akan keindahan sawah sungguh spektakuler. Pasti deh rasa cinta alam dan jiwa seninya kuat banget,.. salut,..

    ReplyDelete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)