Blogger templates

Feb 23, 2013

Replika Pintu Gerbang Istana Kota Tengah, Alor Setar, Kedah

Nak jalan-jalan dekat Utara lagi tak? Sambil jalan-jalan kita kutip ilmu (ewah...) So, kalau orang lain bercerita takdelah kita menganga je dengar, at least bolehlah berkongsi pendapat dan tunjukkan knowledge kita (walaupun takdelah terror mana). Kan seronok macam tu. Daripada nganga tak tahu apa-apa lagilah sedey... Kehkehkeh...

Rasanya dah banyak entry tempat-tempat bersejarah menarik dekat Alor Setar yang i perkenalkan dekat korang kan? Antaranya macam entri Muzium Padi Kedah, Rumah Kelahiran Tun Dr Mahathir, Tanjung Chali, Masjid ZahirBalai Nobat dan entri-entri baru lain yang bakal muncul. Hah, siapa kata jalan-jalan dekat Malaysia tak best. Best aje kalau kita jadikan moment berjalan ni menyeronokkan even korang bawa anak-anak kecil ikut sama meronda dengan korang. Walaupun terus-terang i cakap memang letih, kadang-kadang tu i rasa seronok layan soalan genius dorang yang orang dewasa pun kadang-kadang tu tak terfikir boleh wujud soalan macam tu. Hahaha... Dan sebagai mak ayah, benda yang paling payah sekali bila nak sediakan jawapan logik yang boleh puaskan hati dorang (adehhh... kesat peluh).

Kali ni, i nak tunjuk dekat korang Replika Pintu Gerbang Istana Kota Tengah (alahai replika aje? Bosannya, orang nak tengok yang original lah). Lokasinya masih lagi di dalam kawasan Dataran Alor Setar, Kedah atau juga dikenali sebagai Dataran Mini i-City, Kedah yang i ceritakan sebelum ni. I tengok dataran ni dah macam tempat pengumpulan koleksi benda-benda bersejarah pulak jadinya. Hahaha... Pusing keliling dekat sini je, automatik korang dah boleh penuhkan ilmu didada (gitu....)

Serba Sedikit Sejarah Mengenai Pintu Gerbang Istana Kota Tengah / The Archway of Istana Kota Tengah :

Pintu Gerbang ini asalnya terletak di hadapan Istana Kota Tengah, Bandar Alor Setar yang merupakan salah sebuah Istana Almarhum DYMM Sultan Abdul Hamid Halim Shah Ibni Almarhum Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah, Sultan Kedah ke-26 (1882 - 1943). Istana ini pernah dikunjungi oleh King Chulalongkorn dari Thailand ada 13 Mei 1890.

Di atas tapak ini kemudiannya telah dibina Wisma Negeri (1973) menyebabkan Pintu Gerbang yang asal itu terpaksa dirobohkan (lorrr.... awatnya, buat lagu ni?) Pada tahun 2008, Pintu Gerbang itu dibina semula sebagaimana bentuk asalnya. Pada setiap sudut Pintu Gerbang ini mengandungi pelbagai ukiran dan lukisan melambangkan maksud-maksud tertentu hasil ciptaan tukang-tukang Melayu di zaman silam.

sumber : dari lokasi Dataran Alor Setar.






p/s : Nak continue masak-masak. Anyway selamat berhujung minggu korang. Kalau rajin, adalah entri baru lagik petang nanti. Hehehe... Tu pun kalau dapat curi masa (agak-agak kena tangkap tak?)

6 comments:

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)