Blogger templates

Feb 9, 2013

Thai Commercial Sad / Hargai Setiap Detik Kehidupan

Perasan tak korang? Bila terlampau sibuk mengejar rutin harian kehidupan yang 'kejam', adakalanya kita semakin lupa dengan nilai sebenar kasih-sayang. Lupa nak letak senyuman dekat bibir. Lupa dengan keriangan bergelak-tawa. Lupa dengan orang-orang yang sentiasa menyayangi kita. Lupa dengan nikmat yang kita kecapi. Lupa yang kehidupan ini hanya pinjaman. Lupa nak menikmati kehidupan yang indah. Lupa fikirkan hati dan perasaan orang lain. Lupa nak habiskan masa dengan orang-orang yang tersayang dan kadang-kadang tu sampai terlupa siapa diri kita yang sebenarnya.

Dan bila kita ada masalah pula, kita anggap kitalah orang yang paling putus asa. Orang yang cukup menderita. Orang yang ditinggalkan keseorangan. Tiada siapa yang memahami hati dan perasaan kita. Semua orang meletakkan kesalahan kepada diri kita. Semua orang membenci kita. Semua orang menjauhkan diri daripada kita.

Tapi... sedar tak korang? Hakikatnya, apa yang kita anggap 'masalah' tu sebenarnya berpunca dari keter'lupa'an diri kita sendiri. Hidup sememangnya umpama roda. Ada turun dan ada naik. Yang pasti Allah tu maha adil dan lagi maha mengetahui. Dugaan yang ditimpa mungkin sebagai kesedaran untuk menjadikan diri kita Manusia yang lebih sempurna dari sebelumnya (insya-Allah). Pilihlah kehidupan yang positif dan seimbang. Senyumlah walaupun pahit. Buatlah keputusan yang bijak sebab tiada masalah yang tak boleh diselesaikan. Yang paling penting, ingatlah kesukaran hidup kita tak bermakna tiada orang yang lalui kehidupan lagi sukar dari apa yang kita lalui.

Bila kita positif kawan-kawan, dunia ini indah. Percayalah!

I kongsikan dekat sini beberapa Youtube yang cukup menyentuh perasaan i (nangis!) Mungkin sedikit sebanyak dapat memberi kesedaran buat diri kita. Semua Youtube ini ialah dari commercial / iklan Thailand. Walaupun cuma 3 minit, banyak pengajaran yang dapat kita pelajari daripada iklan ini.









p/s : -----------------

0 Say (s):

Post a Comment

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)