Dapat idea untuk buat entry berkaitan Tips Membeli di eBay bila i terima soalan daripada seseorang yang bernama Cik / Encik / Puan / Tuan Anonymous hihihi... (Dia pemalu orangnya kot sebab tu nama sebenar dirahsiakan) dekat entry i yang ini ---> http://www.reenaonline.com/2012/02/kad-debit-maybank-dan-cimb-maybank-and.html. Sebelum tu nak bagitahu, makna anonymous ialah tidak bernama.
Anonymous Apr 2, 2012 09:19 PM
Cmne ea nk bli brg kt ebay.. If da sttle dbit card tu sume? Pllzz ajarkan ku....
Kalau sesiapa nak tahu, eBay adalah tempat di mana lelongan barang dilakukan secara online atau laman web yang membolehkan orang ramai membeli-belah serta melakukan transaksi perniagaan membeli dan juga menjual pelbagai barangan serta perkhidmatan di seluruh dunia.
Setakat ni, i dah pernah buat beberapa kali pembelian melalui eBay daripada Amerika, Jepun, Hong Kong dan beberapa negara lain lagi tanpa sebarang masalah (alhamdulilah). Walaupun begitu pembelian yang i buat ni terhad untuk barangan yang jenis simple (barang saiz kecik je) dan tidak melibatkan kos penghantaran yang mahal. Maklumlah bila buat transaksi dengan negara luar, selalunya yang jadi beban untuk kita buat bayaran ialah bila harga barang ditambah dengan caj / kos penghantaran. Kadang-kadang tu pulak, ada sesetengahnya, harga barang murah je tapi bila tengok caj / kos penghantaran. Mak aihh... Dua kali ganda dari harga barang (adehhh... ni nak beli kos shipping ke nak beli barang ni?) Dekat sinilah, kepakaran korang dalam membuat perbandingan harga sangat diperlukan. Memandangkan barang yang i beli bukanlah barang yang ditahap kecemasan nak guna waktu tu jugak. Jadi i lebih suka pilih untuk penghantaran jenis biasa je. Sebab apa? Sebab nak murahlah. Hehehe... Apa yang penting barang yang i nak, boleh sampai depan pintu rumah i dengan selamat. Yang best nya pulak, bila beli barang melalui eBay, ada antara barang yang ada dekat Malaysia ni korang boleh dapatkan dengan harga yang lebih murah dekat luar negara (serius, tak tipu tau!). Tapi korang kenalah rajin membelek satu persatu barang yang ada. Kalau tak belek memanglah tak jumpa. Hehehe....
APA-APA HAL, JOM KITA TENGOK TIPS MEMBELI DI EBAY
1. Mula-mula register akaun atau buat pendaftaran baru di eBay. Lebih elok buat pendaftaran melalui eBay Malaysia sebab segala transaksi ditunjukkan dalam Ringgit Malaysia (RM) jadi tak payahlah korang susah-payah nak convert duit Dollar US kepada RM.
2. Taip nama barang / item yang ingin dibeli pada ruangan search.
3. Buat perbandingan harga untuk setiap barang / item yang ingin dibeli bagi memastikan barang / item tersebut adalah dalam kadar harga yang berpatutan dan berkualiti. Setelah menjumpai barang / item yang diinginkan, klik pada barangan tersebut untuk melihat butir-butir lanjut mengenai nama penjual, keterangan mengenai barang yang dijual dan komen / maklumbalas positif / negatif mengenai penjual tersebut. Pastikan korang membeli daripada penjual yang diiktiraf oleh eBay, ini boleh diketahui melalui logo Power Seller yang dipaparkan pada info penjual.
![]() |
| Anak panah biru menunjukkan harga barang, manakala anak panah pink menunjukkan kos / caj penghantaran |
![]() |
| Macam mana rupa logo Power Seller? Tengok arah anak panah warna pink dekat gambar ini. Kalau tak nampak, klik je dekat gambar untuk tumbesaran melampau. Hehehe... |
APA ITU POWER SELLER ?
Power Seller adalah satu komuniti penjual yang diiktiraf dan dihormati kerana usaha mereka menjual di eBay. Mereka adalah penjual contoh yang memegang kepada standard profesionalisme yang tinggi, sehingga berjaya mencapai dan mengekalkan 98% maklum balas positif serta memberikan perkhidmatan / servis yang cemerlang kepada pelanggan berdasarkan kepada rating / skor yang diberikan oleh pelanggan.
Power Seller adalah satu komuniti penjual yang diiktiraf dan dihormati kerana usaha mereka menjual di eBay. Mereka adalah penjual contoh yang memegang kepada standard profesionalisme yang tinggi, sehingga berjaya mencapai dan mengekalkan 98% maklum balas positif serta memberikan perkhidmatan / servis yang cemerlang kepada pelanggan berdasarkan kepada rating / skor yang diberikan oleh pelanggan.
4. Jangan takut untuk bertanyakan sebarang soalan kepada penjual bagi memastikan barangan yang ingin dibeli adalah sama seperti keterangan yang dinyatakan oleh penjual tersebut. Kebiasaannya, penjual yang baik akan memberikan maklum balas segera untuk soalan yang diberikan.
5. Pastikan transaksi pembelian di eBay dibuat dengan menggunakan PayPal. I cadangkan supaya korang memilih penjual yang menyediakan perkhidmatan PayPal. Paypal akan menjamin pembayaran yang dilakukan oleh pembeli adalah selamat samada dengan menggunakan kad kredit (credit card) , kad debit (debit card) dan akaun bank. Apa yang korang hanya perlu lakukan ialah dengan membuat pendaftaran / register di Paypal terlebih dahulu. Ikut arahan yang dinyatakan pada laman web Paypal dengan memasukkan segala butiran kad kredit atau kad debit. Jangan sesekali mendedahkan sebarang maklumat kad kredit / kad debit korang secara terus di eBay (maksud i jangan buat pembayaran secara terus di eBay dengan menggunakan kad kredit atau pun kad debit).
APA ITU PAYPAL ?
PayPal merupakan cara yang lebih selamat dan lebih mudah untuk membuat pembayaran. Anda boleh menggunakan kad kredit, kad debit atau akaun bank tanpa mendedahkan nombor akaun anda terus kepada pembeli.
Tidak seperti institusi kewangan yang lain, PayPal tidak akan berkongsi maklumat kewangan anda atau menjualnya kepada peniaga.
PayPal merupakan cara yang lebih selamat dan lebih mudah untuk membuat pembayaran. Anda boleh menggunakan kad kredit, kad debit atau akaun bank tanpa mendedahkan nombor akaun anda terus kepada pembeli.
Tidak seperti institusi kewangan yang lain, PayPal tidak akan berkongsi maklumat kewangan anda atau menjualnya kepada peniaga.
Untuk mendapatkan keterangan lanjut mengenai keselamatan PayPal, korang boleh klik ---> SINI
6. Setelah melakukan bayaran, penjual akan memaklumkan dari masa ke semasa mengenai proses / jadual perjalanan barang / item yang dibeli. Pembeli juga boleh mendapatkan info terkini daripada penjual dengan menghantar soalan kepada mereka.
6. Setelah melakukan bayaran, penjual akan memaklumkan dari masa ke semasa mengenai proses / jadual perjalanan barang / item yang dibeli. Pembeli juga boleh mendapatkan info terkini daripada penjual dengan menghantar soalan kepada mereka.
7. Hantarlah komen / maklum balas positif kepada penjual tersebut sekiranya berpuas hati dengan servis dan barangan yang dibeli. Mana tahu daripada komen positif yang diberikan, korang akan membantu orang lain yang ingin membeli dengan penjual tersebut.
Nak tengok barang apa yang i pernah beli dekat eBay?
Klik dekat link ini untuk menimbulkan rasa geram dengan kecomelan i, eh, handphone i. Hehehe ---> http://www.reenaonline.com/2009/12/handphone-hello-kitty.htmlOk, tu je tips untuk hari ni. Harap dapat membantu korang semua dan Cik / Encik / Puan / Tuan Anonymous. Hehehe...
p/s : Terlambat pulak nak pos entry hari ni. Kononnya nak buat Wordless Wednesday. Nampak sangat i memang suka bercakap daripada Diam Membisu Tanpa Kata-Kata Pada Hari Rabu. Macam mana pun i suka hari Rabu sebab ada Pasar Malam dekat area rumah i (takde kaitan langsung... hehehe).












