Blogger templates

Jun 23, 2008

Please Respect Pregnant Lady

Sepanjang aku mengandung nih mcm2 perangai orang yg buat aku geram. aku tak faham even dah ada signage yang menekankan keutamaan diberikan kepada mereka yg kurang upaya terutama dlm public transport tapi aku rasa lebih 90% semua org buat2 tak nmpk apa yg berlaku dkt sekelilingnya (masalahnya bila jd accident dkt jalan raya, kdg2 tuh bukan accident pon...tayar kereta pancit jek, tapi dia punya jammed mak datuk...punyalah teruk, reti pulak dia org nampak. konon-kononnya prihatinlah tuh. prihatin utk tengok ajela...tolongnya blom tentu).
waktu mengandung 4bulan, aku, hubby & anak aku (waktu tu, danish blom masuk 2 tahun lagik) pergi ke bandung naik airasia. disebabkan aku mengandung waktu tu, so aku sangkakan diberi keistimewaan la utk naik ke board lebih awal walaupun aku tgk dah ramai org beratur. rupa2nya sangkaan aku silap sama sekali. takde sebarang announce pon dibuat utk warga tua, kanak2 & ibu mengandung naik ke board dulu, dah tu org ramai punya berpusu2 utk naik usah ceritalah. aku yg dlm keadaan mengandung termengah2 berjalan ke kapal terbang. dahlah tuh, seat yg tinggal cuma bahagian belakang sekali. tak tahu mcm mana aku nak ckp perasaan aku time tuh, sakit hati betol. aku pahamla airasia mmg tak sehebat MAS tapi aku betol2 tak sangka mentality steward dia pon takleh pakai. buat tak tahu je.
kalau naik monorail lagikla kelakar. aku takde la nak minta belas kasihan org lain utk duduk kalau seat yg ditetapkan tuh dah penuh (ikutkan dkt seat tuh dah bgtau khas utk org2 kurang upaya) tapi kadang2 aku suka tgk gelagat org lain samada dia prihatin atau tak dgn aku. so setiap kali masuk dlm monorail, aku suka pandang semua org yg. ada dlm monorail tu. ada yg pandang balik aku tapi aku tengok org2 yg berhampiran dgn aku, siap2 toleh tmpt lain & buat2 tak nmpk je dgn kewujudan aku. sampai dah 10 minit aku berdiri tetiba org yg duduk didepan aku dgn rasa serba-salah offer seat dia. aku senyum jela, pastu aku ckp, 'it's ok'. ooo..ko dah nak kuar dari monorail ni, baru nak offer aku dudukla...
ikutkan byk perkara yg aku tak puashati sepanjang mengandung ni lbh2 lagi waktu beratur nak order makanan. aku selalu terfikir kenapa la tak buat line-up khas utk org2 mcm aku...kesian wanita mengandung ni kan? selalu di under-estimate dlm mcm2 situation.

0 Say (s):

Post a Comment

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)