Blogger templates

Jun 7, 2008

Tensionnye...

setiap kali jejakkan kaki ke opis, aku selalu rase tension sgt...tension fikirkan karenah boss yg tak penah paham, tension fikirkan opismate yg lain, tension buat keje yg aku tak minat & mcm2 lagiklah...kdg2 aku sendiri tak phm ape yg dia org nak dr aku...nak kata aku tak bg komitmen, dah mcm2 komitmen aku curahkan...nak kate aku tak buat keje bersungguh2, dah mcm2 idea aku keluarkan utk permudahkan satu task tuh...cuma mungkin org selalu tak nmpk aku sbb aku org 'kecik', bukan org kaya, bukan anak2 dato', bukan anak2 org yg berkepentingan & bukan org yg memberi kekayaan/kepentingan kpd dia org...
aku dah keje dkt company aku dr tahun 2002-2008... 6tahun aku memperhambakan diri aku,dari aku bujang, berkahwin, pastu ade sorg anak & nak tmbh lagik sorang...aku masih mcm ni lagik...dan sepanjang 6tahun aku bekerja gaji aku meningkat hanya rm400 shj!!!. bayangkanlah mcm mana tensionnye aku...kebanyakan opismate yg baru 2-3 tahun bekerja, gaji dia org mengalahkan aku, pastu pangkat usah ceritalah..ini susahnye kalo bekerja dgn company yg memikirkan kepentingan diri sendiri ni (especially company melayulah)...sbb aku takde kepentingan, jgn hrp org nak pndg sebelah mata.
sewaktu aku still bujang & belum ada anak, aku sanggup habiskan hujung minggu aku (sabtu & ahad) dan hari2 biasa aku (sampai pukul 12 tgh mlm) semata2 nak settlekan kerja. tapi bila aku dah ada anak & keperluan tanggungjawab selepas waktu kerja adalah family aku, semuanya jd berubah..kononnya kalo balik tepat pada pukul 5.30pm tuh mcm aku ni tak menghargai companylah..sedangkan kesemua kerja aku dah settle. bila waktu appraisal, aku bg komen dkt boss aku kenapa aku tak boleh dpt point sebegini, kononnya management dah tetapkan point yg tertingginya brp. & bila aku argue & minta pandangan boss aku, ape kelemahan aku & boleh tak boss bg cadangan mcm mane aku nak dptkan point tertinggi...boss cuma tergelak (tak tahu nak jwb lah tu) & tak kata ape2....salah ke kalo aku mempersoalkan benda yg betul...& disebabkan keberanian aku bertanya itu ini, boss anggap aku ni org yg lantang bersuara. come on la aku bukan 'yes boss' mcm org lain tuh & kaki ampu, bodek, temberang mcm yg lain2 lagik tuh...aku org yg rajin bekerja & buat kerja berlandaskan prinsip yg aku tau...aku tak reti putar2 cerita utk sedapkan hati boss tak pon bg 'hadiah' utk ambik hati boss...aku bukan org mcm tuh!!!
dan sbb aku bukan org mcm tuh la...aku terpinggir hingga hari ni dlm company yg penuh dgn org2 yg ber'topeng'....

3 comments:

  1. salam reena;

    dah 6 thn keje gaji naik takat tu jer? mintak keje kat tmpt lain la camgini. buat nyeksa badan dan kepala jer. insyAllah rezeki tu tetap ada cuma kena bersabar sket orait?

    cheers from yr neber kat SU !

    ReplyDelete
  2. haha...thanks..
    ikut hati..mati...
    ikut rasa..binasa...
    hope one day, i'll be found what i want...
    ape nak buat keje dgn 'gomen link' nih...byk penipu dr yg betol..example mcm kerajaan kite sendiri...opsss!!
    i luv pak lah

    ReplyDelete
  3. Sabarlah reena....
    Inilah yang dikatakan politik di tempat kerja..kat mana2 pun camni gak..

    Macam i keja gomen, kenaikan i setahun $80 je...i dah 6 taun gak keja gomen, kenaikan baru $480 selepas 6 taun keja :)

    ReplyDelete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)