Blogger templates

Jun 11, 2010

Tips Mengenali Punca Bayi Anda Menangis

Hye kawan-kawan.... Meh... meh.. hari nih aku rajin sket. Ehh... silap bukan ke hari-hari kena rajin ke?... hihi... actuallly extra rajin sikit. Aku nak show-op pic DAMIEN yang semakin hari semakin membeso nih. Wink-wink mate tak sampai sepuluh kali, eh... eh... aku tengok DAMIEN dah beso...nak masuk 8bulan dah on 22 JUNE 2010 nih ... Ala... anak-anak mama nih semua, bio kecik jeeee sampai bile-bile kan best. Nanti dah beso mama tak bole lagik nak dukung macam sekarang nih, kompom patah pinggang mama nih. Tak bole nak lepak sama-sama sebab semua dah sebuk nak ade gf or bf... haishhh.... gf/bf? Lepas tuh aku dapat menantu... arghhh... taknak cite itu semua... Kompom rase janggal ade besan-besan nih... haha...
"MY HENSEM BOY-DAMIEN"

Tetiba muncul besan-besan nih apehal? Haha... aku nak balik Kedah nih sebenarnye *sekejap je lagik nih*, ade kenduri kawen adek ipar aku a.k.a adik hubby aku. Minggu lepas baru balik Kuala Terengganu, kenduri sebelah pompuan. Tak sempat pon nak meronda lebeh dekat Kuala Terengganu tuh tapi aku baru tau rupa-rupanye Kuala Terengganu nih takde SHOPPING COMPLEX da.... Konon berjanji dengan DANISH nak pegi TOYSRUS haha... so ke Kuala Lumpur ler jugak jawabnya. Ehh.. bukan eksen sebab Kuala Terengganu nih takde SHOPPING COMPLEX taw tapi pengpaham jela anak-anak aku semua tecik-tecik, tak tahan cuaca panas *kulit mahal... tihihi* & aku kalo jenjalan nak tengok-tengok barang nih kurang gemor nak dukung-dukung, nanti dorang tak selesa kalo nak tido bagai. So, kenala bawak stroller. Bawak stroller jalan-jalan kat kawasan PASAR PAYANG, wehhh.... lupakan jela... baek aku duduk dalam bilik hotel.

Kat Kuala Terengganu nih, aku sefamily & family hubby aku stay dekat PRIMULA BEACH RESORT 3 hari, 2malam. Hotel nih betol-betol berdepan dengan pantai & dekat dengan kawasan bandar. Memang cantekla view dia, lagipon bilik aku mengadap btol-btol depan pantai *syok...syok... indah sangat terasa... chewah...* Kalo ade kesempatan lebeh aku upload pic-pic kat sana k...

Time makan bekpes dekat hotel nih, aku nampak satu pasangan, ade sorang anak umo 5 tahun dengan baby baru umo 3 bulan kot. Kenapa tetiba nak cerita pasal dorang nih sebab anak dia yang kecik tak berhenti menanges. Dahla meja makan aku kira bersebelah dengan meja makan dia. Dengar sore anak dia menanges memang annoying sangat, aku cam rase nak ambik je budak tuh, nak tolong dukung dan senyapkan je. Tapi masalahnye mak dia tuh, setiap kali tuh budak tuh menjerit nanges, setiap kali tuh jugak mak dia dok sumbat botol susu dekat mulut anak dia. Meraung-raung tak hingat la budak tuh jadinya. Adehhh... mane bole buat macam tuh, bahaya dan bole buat baby tuh choking k. Aku yang rase serba-salah nih, asek-asek bangun ambik makanan *tak pasal-pasal kena bekpes banyak hari tuh...huhuhu* sebab tak sanggup nak dengar sore budak tuh. Naseb anak-anak aku termasuk DAMIEN, diam tak bersuara, maybe pelik tengok cara budak tuh nanges kot. Risau gak aku kalo tetiba DAMIEN nanges jugak, manela tau DAMIEN ber'communication' dengan baby tuh ke... mau hilang mood mama nak makan jadinya kalo jadi cam gitu... haha...

So, kat sini aku nak bagi tips la untuk ibu-ibu yang baru bergelar ibu ke, atau maybe dah lupe macam mana nak handle baby menanges. Takdela expert sangat tang baby nih tapi aku memang suka membaca & yang beri kelebihan untuk aku tau pasal baby nih sebab anak-anak aku 3 orang tuh semua jarak dekat-dekat so aku banyak belajar dari experience sendiri. Kalo nak tau baby yang hepi ialah baby yang cukup makan, cukup tido & penuh dengan kasih sayang.
Panduan & Tips mengetahui tanda-tanda baby menanges ialah:-

1. Baby tak reti berkomunikasi, so kalo dia menangis tuh tandanya samada dia sakit, tak suke tentang satu-satu perkara macam terlalu panas, sejuk dan nyamuk, tak habis disendawakan, badan tak sihat, buang air beso, pampers dah lebeh muatan, lapar atau letih nak tido. So, setiap kali baby menangis cuba kenali punca-punca tangisan baby anda k.

2. Tolong jangan sekali-kali memberi baby anda susu sekiranya baby tidak menghisapnya tapi terus-terusan menangis. Ini boleh menyebabkan baby anda choking. Sekiranya anda pasti baby anda sememangnya lapar, letakkan baby anda dibahu, urut perlahan-lahan belakangnya dan cuba sendawakan sekali lagik. Kemudian cuba berikan susu untuk baby anda sekali lagi.

3. Pastikan baby dalam keadaan selesa, tidak berbaju terlalu ketat, tebal dan tentukannya berdasarkan keadaan suhu disekeliling anda. Kalo menggunakan aircond gunakan suhu di antara 27c dan 29c. Kalo di tempat-tempat panas, gunakan payung atau tutupkan kepalanya & jangan lupa untuk membawa kipas tangan atas kipas kecil berbateri.

4. Pastikan keadaan susu yang diberikan kepada baby bukan susu lebihan yang dibuat sejam sebelum itu atau keadaan susu yang terlalu panas. Sukatan susu kebiasaannya ada diberikan di tin mengikut tahap tumbesaran baby jadi cara untuk memastikan baby anda menghabiskan susunya setiap kali diberikan ialah apabila baby anda menolak susu selepas separuh diberikan, sendawakannya dan cuba berikan sekali lagi. Sekiranya baby anda menolak sekali lagi bermakna baby anda telah pun kenyang. Berikan baby anda susu setiap 3 jam sekali, walaubagaimanapun bergantung mengikut sukatan baby anda.

5. Sediakan satu bantal khas untuk baby anda. Baby kebiasaannya selesa tido bersama bantal kegemarannya sahaja. Jadi sekiranya baby anda menangis disebabkan mahu tido, berikan bantal tersebut dan baby akan tido dengan lenanya.

6. Prevent better than cure jadi sekiranya anda lihat baby anda menangis disebabkan mempunyai tanda-tanda ruam atau kelihatan demam, sapu dan berikan ubat yang bersesuaian dengan baby anda atau bawa terus ke klinik secepat mungkin. Jangan sekali-kali membiarkan ianya menjadi teruk.

Jadi selamat bermanja dengan baby anda yang chomel itu... muahhhh....





Follow reena_onn on Twitter

4 comments:

  1. reena! lama tak Online! ehehehe..

    apa da mak budak tu..etlis, dukung la baby tu..huhuhu..

    baby kadang nangis sebab perlukan perhatian..bukan bOtOl susu..huhuhu

    ReplyDelete
  2. dah sempat update ek sis hehehehe
    tu laaa kkdg tgk parents yg handle anak tengah nanges buat kita runsing je...
    bukan runsing menganggu...
    runsing naper budak tu nangis...
    rasa cam nak tolong je kan...

    ReplyDelete
  3. eh2 dah besar lah encem boy ni.huhu
    laame xsinggah blog akak.
    rindu sgt!smp damien pon dh besar.
    hehe :)

    ReplyDelete
  4. comel lah dia...gebu ja. good tips ni...kadang2 taktau kan baby nangis sebab apa so asyiiiikkkk la dok sumbat susu. huhuhu

    http://twinkywinkystars.blogspot.com

    ReplyDelete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)