Blogger templates

Aug 2, 2010

Anakku, Cerminku


Alahai~ bucuk-bucuk masam sape nih?
Haipp!! Busuk-busuk masam ni mama papa dia yang punya.
Sape kata ada anak jarak umur dekat-dekat ni tak penat jaga?
Kalau ada orang yang cakap macam tu, aku berani bertaruh RM100.00 confirm dia ada maid.
Takde maid pun, dia letak je anak-anak dia dekat mak bapak dia.
Hamboi.. hamboi sonangnye hidup yek?
Mana aci... kalau macam tu aku pun sanggup beranak 10 orang.
Haha~
Takde.. takde.. taknak cerita pasal kepayahan hidup membesarkan anak-anak ni.
Nama pun mak ayah, tu kan dah jadi tanggungjawab.
Takleh merungut-rungut~ Tak baik!!
Nanti dah besar, bila kita dah tua.. dorang pulak merungut jaga kita...
Hidup ni karma, pusing-pusing kena balik dekat batang hidung.
So, bila rasa stress, tension, janganlah ikut perasaan sangat.
Tukarkan suasana mood jadi benda yang lawak.
Walaupun lawak yang kita buat tu, badut sendiri pun tak sanggup nak gelak.
*Hoho~ sampai hati kau badut!! Penat tau aku buat lawak*

Nak tahu tak, bila aku dah ada anak lelaki & anak perempuan ni.
Melalui penyelidikan harian yang aku buat, aku tengok perangai budak lelaki dengan perempuan ni banyak betul bezanya walaupun dorang ni adik-beradik.
Dan yang kelakar tu, ciri-ciri perangai tu memang sejibik *eh~sebijik* ikut mak ayahnya.
Contoh macam aku, Ariana memang ikut sangat perangai manja aku tapi on the same time ikut perangai aku yang jenis nak cepat & tak sabar.
Haha~ adehh! Bila anak dah jadi cermin untuk diri sendiri, so secara automatik nak marah kena pikir 6,7 kali dulu sebab tukan perangai aku!!
Perangai anak lelaki aku pulak, memang sebijik ikut papanya.
Penyayang tapi kalau nak buat sesuatu suka berfikir lama.
Haha~ part perangai berfikir lama tulah, yang selalu buat mama dia yang jenis tak reti sabar jadi 5 kali ganda meluap-luap terpaksa bersabar.
 Kadang-kadang nak tunggu satu-satu jawapan ya atau tidak pun ambil masa 5 minit.
Haishh~ sabar jelah aku.

Jadi kesimpulan cerita aku nak buat, sebelum anda marahkan anak-anak anda.
Tarik nafas & pikirkan dalam-dalam, anak anda adalah contoh terbaik diri anda.
Kalau anda menyalahkan perangai anak tu, sebenarnya anda menyalahkan muka & perangai anda sendiri.

P/s : Huhu~tak boleh nak taip lagik, nyamuk dekat kaki aku ni dah macam VAMPIRE, tak henti-henti menyerang. Siap ko, lepas ni nyamuk. Aku sepak jugak kang :P

4 comments:

  1. betul tu dear apa yang u kongsi kat sini..cikmin yang lagi lama beranak pinak ni pun memang kurang sabar..

    p/s sekarang anak2 dah pandai tegur kita balik.."abah ni asik marah je..takkan tak boleh tanya"

    ReplyDelete
  2. hehe saya ikut perangai 2x. xsabar ikut umi.kreatif sikit ikut ayah. hehe tp ayah lagi kreatif arr..especially dlm amik amik gambo ni.. :D

    ReplyDelete
  3. Gebu2 anak2 reena sume,, cam mamanye jugak.. :)

    ReplyDelete
  4. Kakakku CikMin - alohai rindunyaaaa... haha~ anak-anak memang pendorong utama untuk kita berubah jadi insan baik :)

    Mun - namapun anak ayah & umi mestilah perangai ikut dua2... hihi

    Nasaz - thanksss dearie :)

    ReplyDelete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)