Blogger templates

Aug 14, 2010

Bila Berkongsi Dunia dengan Anak Kecil

Dunia anak kecil memang berbeza sangat dengan dunia orang dewasa.
*bila dah mula ayat macam gini, kenalah korang terima kenyataan entry aku kali ni menuju kearah ke'skema'an ibubapa hokeh. Nada dengan ayat kena jadi more serious gitu. Ibu bapalah katakan.. ekekekeke~*

Memandangkan korang pun sedia maklum yang aku ada anak dari umur 4 tahun, 2 tahun dan 1 tahun.
So, sikit-sikit aku dah kumpul macam-macam pengalaman dan melayan macam-macam karenah anak aku yang ada masanya aku rasa, macam nak guling-guling je atas lantai marbles aku tuh. Ingat dorang je boleh buat, aku pun terror jugak tau..haha~

Antara perkara-perkara yang korang kena redha bila dah berkongsi dunia dengan anak kecil ialah:

  1. Segala handphone, komputer, remote-control, DVD player, barang mekap & harta benda anda yang selama ni anda nak beli sampai kena ikat perut 5,6 bulan, dengan perasaan tanpa bersalah boleh dihempas, diketuk-ketuk dan dipicit-picit macam barang tu cuma bernilai RM5.00 je.
  2. Rumah anda tak perlukan Eric Leong untuk didecoratekan. Anak anda sedia membantu mendecoratekan dengan color pencil, stickers, bekas tumpah makanan/air atau buku-buku anda yang dikoyakkan.
  3. Rumah anda juga akan sentiasa meriah dengan suara anak anda, dibantu dengan sound system yang direka khas oleh anda sendiri.
  4. Anda kena belajar cakap ala-ala Rappers, sebab apa? Sebab anak anda suka mendengar ayat-ayat yang berulang-ulang kali diperkatakan oleh anda.
  5. Anda juga kena practise buat kerja yang sama berulang-ulang kali. Contohnya : mengemas rumah tanpa henti, mengelap air/makanan tumpah dan mencuci pakaian.
  6. Kalau nak keluar rumah atau nak shopping-shopping, anda memerlukan masa 1 jam untuk seorang anak disiapkan berserta dengan bekalan dorang yang hendak dibawa. Meaning~kalau macam aku ada 3 orang anak kecil, so 3 jamlah masa untuk kami bersiap. Kalau dah plan nak keluar pukul 10 pagi, aku dah kena budget pukul 7 pagi semua orang dah siap-siap bangun tidur.
  7. Secara automatic bekalan sampah rumah anda akan bertambah, sebab entahlah, tiba-tiba anda akan perasan banyak barang yang sebelum ni elok je, tiba-tiba boleh hilang tangkai, pecah atau terus tak boleh guna.
  8. Anda juga akan menjumpai pelbagai barangan pelik *toys* mereka di setiap pelusuk rumah. Celah langsir, celah kerusi, belakang kabinet tv, bawah meja makan & kadang-kadang tu dalam periuk nasi ataupun handbag anda sendiri!

Itulah antara senarai-senarai yang korang kena terima kenyataan bila dah berkongsi dunia dengan anak kecil. Kalau ada senarai tambahan lain lagik, yang aku terlupa nak sharing, korang tambahlah sendiri k.

Walaupun bunyi macam memenatkan, menyampahan dan menguji tahap kesabaran terlampau, korang janganlah rasa suspen/panik nak ada anak kecik pulak k~anggap ni macam satu adventurous dalam kehidupan korang gitu. Korang kenalah memaksa diri korang tu untuk belajar terima kenyataan, sebabnya korang pun kecik-kecik sebenarnya sama gak macam tu. Suka-suka je membuli mak ayah korang. *Ohh, mentang-mentang dah beso, lupa pulak dia yek? :P*

Kalau tanya macam mana aku & hubby handle semua ni, huhu~jawapan standard aku: Kita enjoy saja !! :)


"Dunia Toys anak aku. Buzz Lightyear tuh korang agak-agak dia boleh hidup tak? Kalau aku jumpa dia boleh jalan-jalan sendiri, aku ajak dia join aku kemas rumah~haha~"

6 comments:

  1. wakakaka betul banget kan! ;)

    ReplyDelete
  2. dear.. bila i tengok toys kids you nih kan, cam terasa nak main same2 ajer.. kui..kui..

    ReplyDelete
  3. hahahahaha i agree dengan list u tu...
    can't fight them...join them rite :D

    ReplyDelete
  4. Mel - tau takpe darling :) haha~

    Lana - Haha~ tuh baru 1/3 je tuh yang, belum tengok yang lain-lain. Macam tak sanggup nak main nanti.

    Rasp - Haha~ gaduh dengan budak kecik apalah yang dorang paham kan sis?

    ReplyDelete
  5. Sy yg ada anak sorang pun fenin gak, u lg lah kan..3 org yang umo dekat2 plak tu..

    ReplyDelete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)