Blogger templates

Feb 25, 2012

Martha Stewart Handmade Holiday Crafts Book / Martha Stewart Buku Kraf Percutian Buatan Tangan

Hari ni, i nak ceritakan antara koleksi buku kraf kesayangan yang terbaru yang i beli iaitu buku kraf dari Martha Stewart. Nama sebenar buku ni ialah Martha Stewart's Handmade Holiday Crafts atau dalam bahasa melayu dipanggil Martha Stewart Kraf Percutian Buatan Tangan (lawaknya nama bila buat terjemahan. Hahaha!). Ada 363 muka surat dan harga buku ni ialah RM85.90. Mahal kan? Tapi takpe, terus-terang i cakap berbaloi sangat-sangat. Sebab ada 225 idea / kraf yang boleh korang gunakan sewaktu nak adakan majlis perkahwinan ke, majlis pertunangan, parti harijadi anak ke, majlis meraikan rumah baru ke, jemputan makan-makan untuk kawan-kawan ke, majlis rumah terbuka hari raya ke, majlis minum petang ke atau lain-lain lagi. Dalam kepala otak i ni macam-macam benda i fikir nak buat bila nak adakan majlis untuk rumah i nanti (Insya-Allah). Ikutkan buku ni sebenarnya lebih kepada sambutan perayaan mat salleh macam tahun baru, valentine, easter, halloween, thanksgiving, christmas dan lain-lain lagi. Tapi memandangkan semua perayaan tu bukan untuk orang-orang melayu atau lebih tepat untuk orang-orang Islam. Apa kata kita bertindak kreatif dengan mengambil contoh idea yang ada dalam buku ni.

Rasanya kalau sebut nama Martha Stewart confirm korang semua kenalkan? I memang peminat setia gila dengan Martha Stewart ni. Apa taknya kadang-kadang dengan satu kraf yang cukup simple dan kos yang sikit pun dia boleh jadikan satu benda tu nampak mahal dan menarik. Terror kan? Dia jugak sumber inspirasi untuk i supaya sentiasa cuba lakukan sendiri (do-it-yourself) untuk sebarang kerja-kerja yang melibatkan kerja tangan (takkanlah kaki pulak kot. Hehehe). Contoh, nak buat hiasan rumah ke, nak memasak ke, nak menjahit ke, nak berkebun depan rumah ke dan lain-lain lagi. Kiranya antara malas dengan rajin jelah. Kalau malas, fikirlah macam-macam idea sekali pun takde nak jadinya. Hehehe...

Untuk korang yang baru nak berkenal-kenalan dengan Martha Stewart dan menceburi bidang dunia kraf yang penuh dengan kreativiti. Jom kita tengok rancangan Martha Stewart Living dekat NTV7 setiap hari Ahad pukul 4:00 petang (sumber: http://www.ntv7.com.my/schedule/schedule/index.1.html). Mesti korang pun akan rasa kagum dan tak puas tengok rancangan ni. I kadang-kadang tu siap berangan nak buat show macam Martha Stewart ni (uishh... kalaulah boleh, seronoknya... hahaha). Patutnya Malaysia pun kena ada rancangan sendiri macam ni, barulah seronok kaum ibu-ibu dan orang yang sukakan kraf. Ini tak, balik-balik suruh orang Malaysia tengok rancangan menyanyi (adehhh...)

Kalau nak dapat pelbagai sumber inspirasi / idea terus daripada Martha Stewart secara percuma. Korang klik je link ini ---> http://www.marthastewart.com/. Lepas tengok website Martha Stewart ni, sure korang tersenyum girang especially untuk orang-orang yang baru nak kahwin (sukalah tu! Hehehe). Tak payah nak upah pakar wedding planner (perancang perkahwinan) dengan bayaran beribu-ribu, sebab korang pun boleh bertindak kreatif sendiri. Seronok kan? Dengan kreativiti jugak majlis yang ringkas pun boleh jadi meriah tau.

Excited i rasa bila bercerita pasal Martha Stewart ni. Agaknya tersedak-sedak dia dekat rumah kan? Hehehe... Apa-apa hal jom tengok antara kandungan buku Martha Stewart's Handmade Holiday Crafts milik i. Oh, lupa nak bagitahu, buku ni i beli dekat kedai buku Borders, The Curve, Kota Damansara. Kalau beli di sini dengan gunakan Kad Debit Maybank boleh dapat diskaun 10% dengan jumlah pembelian RM80.00 ke atas (nak tahu keterangan lanjut mengenai kad debit / debit card, cuba tengok entry i yang ini ---> http://www.reenaonline.com/2012/02/kad-debit-maybank-dan-cimb-maybank-and.html) Banyak faedahnya (eceh! Hehehe)


Mula-mula i jumpa buku ni dekat kedai buku MPH tapi sebab keadaan buku ni dah comot dengan tangan orang yang membeleknya, i pergi cari dekat Borders.


Sempoi tak, kalau bagi goodies telur rupa macam gini dekat tetamu. Tetamu pun serba-salah nak makan. Hehehe


Suka backdrop / hiasan belakang tu!



p/s : Inilah namanya simple is beautiful!


2 comments:

  1. saye pun da beli buku ni.. best!! dpt gak idea nk buat gift time nk wedding nanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan? Akak pun suka sangat dengan buku ni. Simpan elok-elok gitu. Hehe

      Delete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)