Blogger templates

Mar 17, 2012

Interior Ruang Makan / Dining Area Interior Design

Bersempena dengan IKEA Sale / Jualan Murah IKEA dari 8hb hingga 25hb Mac 2012 (boleh baca entry i yang ini ---> http://www.reenaonline.com/2012/03/jualan-murah-ikea-ikea-sale-2012.html) i dan hubby ambil keputusan untuk menukar interior ruang makan rumah kita orang. Hamboi, bila cakap macam gini, umpama macam bersaudara dengan Eric Leong (yang dalam rancangan Casa Impian) aje. Hehehe... Sebenarnya i sendiri takde konsep tertentu dalam menghias rumah i. Mana-mana perabot atau hiasan rumah yang cantik, kena dengan susun atur rumah i dan tak berserabut itulah yang selalunya menjadi pilihan i (kebanyakannya semua barangan IKEA lah. Hehehe).

Memandangkan i ada tiga orang anak kecil yang berumur 3, 4 dan 6 tahun dan tiada bantuan daripada pembantu rumah (maid). Jadi i amat pentingkan ciri-ciri ruang rumah dalam keadaan simple (ringkas), selamat, mudah bergerak dan fleksibal. Faham-faham jelah macam i ceritakan dekat entry ini ---> http://www.reenaonline.com/2010/08/bila-berkongsi-dunia-dengan-anak-kecil.html. Bukan senang sebenarnya bila berkongsi dunia dengan anak kecil. Korang kena pandai sesuaikan perabot yang tertentu untuk menyimpan dengan pantas segala barangan mainan (toys) dorang terutama sekali bila ada tetamu yang secara tiba-tiba muncul di rumah korang.

Setiap kali mencipta sesuatu ruang dalam rumah i dengan membuat tambahan perabot atau aksesori, i tak mengambil sikap terburu-buru. Selalunya i akan lukis secara kasar ruangan tersebut dan membuat beberapa lakaran dengan beberapa tambahan perabot (nak tengok draf lukisan i, korang boleh tengok dekat entry ini ---> http://www.reenaonline.com/2010/08/selamat-hari-kebangsaan-2010.html) Dengan cara ini, i dapat suai padankan (mix and match) perabot sedia ada dengan perabot baru yang i beli. Rumah kan syurga untuk diri kita dan keluarga jadi penting sebenarnya untuk pastikan rumah sentiasa dalam keadaan cantik, kemas dan tersusun. Yelah, hari-hari mengadap kerja yang berserabut dekat pejabat takkanlah balik rumah pun nak mengadap benda yang berserabut lagik (adehh... stress tau. Hehehe).

Walau macam mana pun, i suka meng'google' melalui internet, membaca dan melihat melalui pengalaman orang lain yang menggunakan barangan / perabot IKEA untuk menghias rumah mereka (boleh klik dekat link ini ---> http://www.ikeafamilylive.com/) serta menonton beberapa rancangan televisyen (tv) mengenai interior design (rekabentuk hiasan dalaman) rumah yang berkeluasan kecil. Daripada sini, i kutip dan dapatkan idea untuk terapkan konsep mereka dengan keadaan susun atur rumah i.

KEMASKINI / UPDATE TERBARU : Nak baca idea dan inspirasi i melalui barangan IKEA, boleh picit link ini ---> http://www.reenaonline.com/2012/04/idea-dan-inspirasi-ikea.html

Jadi, sekarang i nak tunjukkan rekabentuk hiasan dalaman ruang makan rumah i sebelum dan selepas dibuat pengubahsuaian. Melalui gambar dekat bawah, korang boleh nampak yang i tukarkan lamp shade IKEA bulat biasa yang berwarna putih kepada lamp shade LIVING CABIN yang berwarna-warni. Manakala meja makan HOMELIFE untuk 6 orang yang mempunyai kerusi jenis berpenyandar di bahagian belakang telah ditukarkan kepada meja makan IKEA bernama Bjursta untuk saiz 4 orang yang juga boleh diselaraskan kepada 6 hingga 8 orang (yeay, lepas ni bolehlah i ajak ramai orang makan dekat rumah). Manakala, untuk kerusi makan pula, i gunakan kerusi rendah jenis stool dan bench (bangku panjang) bagi mencipta ilusi supaya ruang makan i kelihatan lebih luas berbanding sebelumnya.

SEBELUM




SELEPAS






p/s : I nak panggil konsep ruang makan i sebagai konsep ruang makan comel bergayakan Jepun. Boleh gitu? Hehehe...

20 comments:

  1. p/s : I nak panggil konsep ruang makan i sebagai konsep ruang makan comel bergayakan Jepun. Boleh gitu? Hehehe...<---konichiwa..inemesitek!!! bhahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Konichiwa tu paham lah lagik. Yang part inemesitek tu apa maknanya eh?

      Delete
  2. beb sebelum dan selepas dua2 pun I berkenan...santeklah meja makan selepas tu brp yek yg tu...somel!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga original meja tu RM699.00 lepas diskaun jadi RM499.00. Murah kan? :)

      Delete
  3. perabot baru memang nampak lebih comel lah sis. nampak gaya santai. memang sesuai utk budak2 kecik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai mekasih Jannah :) Sebenarnya konsep senang kemas ni. Hehehe

      Delete
  4. okeh comel sangat sangat lampu tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah rasa macam nak naik je balloon lampu tu. Hehehe

      Delete
  5. dua2 i loike....dua2 chomels....
    macam penghuni2 rumah tu :D

    ReplyDelete
  6. Kak cantiklahhh. Dua dua cantik. Papepun ikea memang tetap di hati kan :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih awak :) Yes, IKEA sokmo gitu. Hehehe

      Delete
  7. bila ikea sale??nape aku tak tau..? haha amcam aku ada rumah sendiri nak hias.tgu la beberapa tahun lagi. tp kalau masuk ikea mmg gila. haha..

    ko rajin jugak meng-google. bagus. btw,lawo jugak hasilnya make over ruang makan rumah ko. sama la ngan lakaran ko kat entry lepas tu.

    waaa..nak jugok konsep ala jepun yan gcomel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ishh... dah sales lama dah Hanie. Baik kau pergi cepat-cepat, 25hb last day tau. Hahaha... kau memang bagus tau kalau bab baca entry orang. Selalu baca sampai khatam.

      Takpelah... kau belilah barang IKEA sikit2, macam aku sbm kahwin dah beli dah lepas kahwin makin menjadi-jadi pulak. Hahaha

      Delete
  8. suka lampu belon panas tu. osem!

    ReplyDelete
  9. hai.. cantik la saya jauh dari ikea klu x mmg dok ubah suai hiasan dlm umah juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... ala tak semestinya hias rumah kena guna barang Ikea aje tau awak, guna perabot dari jenama lain pun ok jugak janji tahu macam mana nak suai padan :)

      Delete
  10. lampu belon panas tu beli kt mn? berkenan pulak..

    ReplyDelete
  11. kerusi meja makan yang lama tu..cushion dia custom-made eh? cantik lah..buat sendiri ke ape?

    ReplyDelete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)