Blogger templates

Apr 12, 2013

Boh Tea Plantation, Habu, Cameron Highlands

Memandangkan aktiviti hari kedua (7 April 2013) di Cameron Highlands lebih kepada suasana leisure / santai. Dan dalam pada masa yang sama juga, kami akan bertolak balik ke Kuala Lumpur (alaaa.... tak best nya). Jadi i aturkan plan untuk pergi ke Boh Tea Plantation / Ladang Teh Boh di Habu sebelum teruskan perjalanan balik. Yelaaa... boring pulak sebab asyik lepak dekat Bharat Tea Plantation je, apa kata kita try pergi tengok Ladang Teh Boh sambil pekena BOH ada Ummph! (ewah! Hehehe...)

Lepas lunch di Restoran Erra di Tanah Rata, kami teruskan perjalanan turun ke Habu dan terus menuju ke Boh Tea Plantation (yeay!) Kalau korang nak tahu, lokasi laluan untuk ke Boh Tea Plantation sama je dengan laluan untuk ke Hiap Bee Farm / Ladang Lebah Hiap (maybe next time boleh masuk dalam schedule trip i untuk ke sini). Excited gila rasa sebab kali pertama nak pergi tengok Ladang Teh Boh. Macam manalah rupa Ladang Teh Boh agaknya kan? (Eh, bukan serupa je ke macam Bharat Tea Plantation. Haha! Soalan lah sangat). Cuaca yang redup-redup mendung di sepanjang laluan buat hati i rasa macam tak best je. Please... hujan, janganlah kau turun time-time macam ni. Tapi siapalah i untuk menidakkan ketentuan Allah (gitu...) Dari hujan renyai-renyai terus bertukar jadi lebat-selebat-lebatnya (huwaaa!)

Perjalanan yang sepatutnya hanya sejauh 6km saja untuk ke Boh Tea Plantation, i rasa macam dah berpuluh-puluh kilometer bergerak. Dengan laluan yang sempit (boleh muat sebuah kereta), jalan berliku-liku yang semakin curam dan mendaki serta berbonggol-bonggol. Malah setiap kali nak corner kena bunyikan hon untuk elakkan bertembung dengan kereta yang datang dari arah depan. Fuh... terasa memang adventurous habis. Dahla tu, menambahkan rasa suspen i bila tak nampak langsung tanda-tanda adanya tempat untuk minum-minum teh dekat sini. Ishhh... mananya Ladang Teh Boh ni hoi?!!! Sampaikan  berkali-kali i cakap dengan hubby, "jomlah kita patah balik Pa". Tapi bila hubby jawab, "macam mana kita nak patah balik Mama dengan jalan sempit macam ni?" I rasa macam nak pergi toilet serta-merta. Nyesalnya ajak datang sini (jerit huwaaa lagik sekali). Part paling best bila lebih kurang 200 meter sebelum sampai ke kawasan Teh Boh, kita orang ternampak kain rentang yang tertulis "Habu Tea Centre Will Be Closed For Renovation From 1st April to 15th May 2013". Lorrr... awat tak habaq awal-awal. Ok, boleh jerit huwaa tahap kritikal.

Dengan muka yang dah hilang reaksi excited, akhirnya kita orang tiba jugak di kawasan lapang yang menempatkan parking lot untuk ke Tea Shop Boh (alhamdulilah...) Hujan pulak semakin lebat ditambah dengan takde rezeki nak minum Teh Boh panas atas Cameron Highlands. Kita orang turun semula dari Boh Tea Plantation dengan perasaan hampa (alololo! Sian kita orang kan?) Hmm... Takpelah sekurang-kurangnya boleh merasa pengalaman adventure datang ke sini. Bukan selalu boleh dapat. Hehehe...

Dan yang kelakarnya, bila sampai dekat permulaan persimpangan untuk masuk ke laluan Boh Tea Plantation terang-terang terpampang kain rentang yang sama kita orang baca dekat atas tadi memaklumkan pasal penutupan sementara Boh Tea Centre untuk tujuan renovation. Tapi masalahnya kain rentang ni hanya boleh nampak kalau korang datang dari arah Ringlet bukan dari arah Tanah Rata! (Duhhh...) Kalau perasan awal-awal kan bagus Confirm cepat-cepat boleh tukar plan pergi Bharat Tea Plantation je.


Sejarah Boh Tea Plantation / Ladang Teh Boh :

BOH Plantations telah ditubuhkan pada tahun 1929 oleh J.A. Russel, seorang ahli perniagaan British semasa era penjajahan British di Malaya. Beliau yakin dengan perniagaan ladang teh disebabkan oleh permintaan yang besar walaupun ketika itu berlakunya Kemelesetan Besar di seluruh dunia. Melihat daripada potensi tersebut, beliau memohon dan telah diberikan konsesi tanah untuk taman teh pertama di Habu, Cameron Highlands.

Hari ini, BOH Plantations mempunyai tiga taman tehnya iaitu taman pertama terletak di Habu, Fairlie Tea Garden dan Sungai Palas Tea Garden. Untuk memastikan kesegaran produk teh itu, BOH Plantations juga menubuhkan sebuah kilang pembungkusan berhampiran taman utama. Produk teh BOH diedarkan di kedua-dua pasaran domestik dan antarabangsa.


sumber : Cameron Highlands Info


Waktu operasi : Setiap hari (kecuali hari Isnin) dari pukul 9:00 pagi hingga 4:30 petang.

Teringin nak pergi sini? Korang boleh refer map / peta dekat bawah ok.



Nak tengok gambar-gambar yang sempat i tangkap sepanjang perjalanan pergi balik ke Boh Tea Plantation, Habu, Cameron Highlands tanpa keluar dari dalam kereta. Silalah scroll ke bawah ye. Enjoy!










p/s : Hopefully kalau i datang sini lagik, taknaklah tempuh pengalaman yang sama. Penat tau. Huhuhu...

5 comments:

  1. cantik pemandangan kat sini..:))salam jumaat reena

    ReplyDelete
  2. ah rendunya cameron. bila la nak pg lg ni

    ReplyDelete
  3. sy penah alamai azab naik ke CH tu.. berejam dlm kereta..

    time cuti sekolah jgn la pegi, rasa bertahun nk sampai.. dh la time tu jgn kecik, keta banyak, kereta gerak sejengkal2.. masa tu memang sumpah tak nak pegi lagi dah..

    ReplyDelete
  4. yatt tak prnh smpai cameron lagi..sadis tak? haha

    ReplyDelete
  5. Salam.

    Seronok juga CH kan? Kami pun nak pergi lagi. Sama lah masa nak pergi tea plantation hujan. Rasanya CH ni manjang jer hujan. Saya suka strawberry picking dan makan durian tepi jalan!

    ReplyDelete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)