Blogger templates

Aug 17, 2008

Antara Epidural, Gas Pelali & Ubat Penahan Sakit

Kalau orang tanya aku, lepas anak no. 2 nanti, aku nak bersalin guna cara mana? Aku rasa aku pun tak tahu nak jawab yang mana satu samada guna epidural ke atau sedut gas yang aku tak tahu apa functional nya. Cuma yang pasti kalau boleh aku tak nak go for ceasarean. Takut woo... kena masuk operation theatre. Lagi satu, aku ni jenis tak reti duduk diam. Maunya lepas ceasarean tu aku bergerak over sangat, nanti bertambah-tambah masalah jadinya. Aku rasa aku boleh tanggung lagi sakit nak bersalin kot dari nak tanggung sakit lepas ceasarean. Tapi masa anak first dulu, aku nyaris-nyaris juga nak termakan hasutan kakak ipar aku untuk buat ceasarean. Berkali-kali dia bagitau aku, "Tak sakit, bekas jahitan tu pun kecik aje, tak nampak langsung." Tapi bila aku tengok member office aku yang bersalin guna ceasarean susah nak turun berat badan dan asyik mengadu sakit dekat tempat yang dipotong especially waktu batuk, aku rasa aku dah buat satu tindakan yang tepat. Eh! jangan salah faham tau tapi macam mana pun aku tak underestimate orang yang kena deliver cara ni. Yela... perkara bersalin ni bukan perkara yang suka-suka boleh tentukan, depends atas tuan punya badan kan? So, untuk 2 jenis cara bersalin yang dah aku lalui, apa yang aku boleh simpulkan:-



1. Kalau guna kaedah epidural -


  • Aku lebih relax sepanjang contraction yang datang (siap tidur dengan nyenyaknya lagi). Tak perlu tahan sakit sebab dari paras pinggang sampai ke hujung jari kaki aku tak rasa apa-apa (lebih kurang macam paralyse lah). Nak gerakkan kaki sikit pun tak boleh.

  • Dan sebab sakit contraction tu terlampau kuat & bukaan aku baru 2cm. Aku rak rasa apa-apa pun waktu doktor masukkan ubat bius bersama-sama dengan tiub halus ke tulang belakang aku. Tiub halus ni ditinggalkan dekat tulang belakang aku sepanjang proses nak bersalin & dikeluarkan sejurus selepas selesai. Memang macam ngeri bunyinya tapi alhamdulilah aku ok & selamat.

  • Cuma untuk proses meneran baby. Aku kena dapat guide dari doktor sebab aku tak tahu bila contraction datang. Part ni, memang leceh sangat sebab memang tak rasa apa-apa langsung. Frust jugak bila dua kali teran, aku dah termengah-mengah (lagipun ini first experience aku, so aku tak tahu macam mana nak bayangkan macam mana nak push baby keluar). So nak tak nak kena episotomy & doktor terpaksa vac baby aku.

  • Bila kesan bius hampir hilang, perlahan-lahan aku rasa macam aku baru ada kaki. Memang macam pelik sangat.

  • Alhamdulilah aku tak kena apa-apa komplikasi untuk epidural ni. Cuma rasa macam lenguh sikit dekat tulang belakang waktu awal-awal. Tapi sekarang ni dah ok.

2. Manakala kalau guna kaedah gas pelali & suntikan ubat penahan sakit -


  • Suntikan penahan sakit hanya tahan untuk 4 jam sahaja. So disebabkan selepas tempoh 4 jam tu, aku masih belum deliver baby dan bukaan baru 5cm. Jadi pada aku, suntikan ni tak berkesan langsung apataknya aku kena tanggung contraction yang semakin kuat. Cuma sekurang-kurangnya aku dapat rest sekejaplah sebelum tu.

  • Dan sepanjang tempoh bukaan dari 5 ke 10cm aku gunakan gas pelali. Setiap kali contraction datang aku dikehendaki sedut gas ni. Tapi yang peliknya aku sedut macam mana sekalipun tak rasa pun contraction tu kurang.

  • Untuk proses kali ni aku rasa lagi mudah nak keluarkan baby, aku macam tahu-tahu je bila dan macam mana aku nak push baby. Tak payah nak tunggu doktor bagi instruction aku dah push baby dengan terrornya. No episotomy & no vac, 2 kali teran je baby dah keluar. Bangga jugaklah aku...hehe

Tapi antara kedua-duanya, kaedah no. 2 lah yang aku paling terasa sakitnya. Betapa tuhan jadikan perempuan ni walaupun mempunyai naluri yang lembut tapi dalam apa jua kepayahan dia masih boleh laluinya kan? Aku still lagi macam tak percaya aku masih mampu tersenyum selepas lahirkan baby.

1 comment:

  1. Kak. Sori to interupt.

    Sbenanye kaedah epidural ni dh semakin MAJU ke depan.

    Dh tau dh masalah dia ibu tak rasa apa2 kn. Tak tau bila nk teran....

    But i just delivered my 2nd bb. And opt for epi. My first also on epi and i just couldn't get enough of epi. On my 1st expirience. Mmg mcm akak la. Apa pn tak rasa. Tp i can know when my contraction come from monitor yg die monitor jantung baby + contraction tu. Each labour room kn mesti ada mesin tuh. Alhamdulillah, i don't have to vac my bb masa tu. Cuma kene episotomy ke apa bendalah tu. Hik hik..1st expirience kt ppum..

    and on my 2nd. I went to hukm. Lepas tu mmg magic. I can feel the contraction come. Menurut doktor tu. Dorg dh overcome masalah ibu tak rasa contraction coming or baby coming. I tenang. Bole tdo. but still i can feel ada bende nk kluar from my vagina. Die just release pain from my leg... my peha... my blakang badan. My ari2. Tp sure la weih i can still feel my vagina. I tau bb dh nk kuar.

    So kesimpulannya. Jgn la org2 suma nk kondem sgt epi ni if dorg tak tau the facts. I tau, i ni penakut that's why amik epi. Tp i bkn membuta tuli amik epi. I learn. I read. I feel and i experiment sendiri. And kdg2 ase mcm doktor je. Kekekekeke

    ReplyDelete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)