Blogger templates

Aug 20, 2008

Maid - Part One

Aku pernah ada maid sebelum ni tapi bekerja dengan aku hanya untuk 4 bulan sahaja. Ikutkan rasa hati yang geram ni, malas nak story kisah maid aku ni. Apataknya buat menghabiskan 'boreh' aje. Pastu melayang duit aku RM 4,000 lebih macam tu aje (kalau fikir-fikir balik dah boleh beli flat screen untuk rumah aku... cis!!). Cuma apa yang aku story ni, boleh dijadikan iktibar untuk orang lain yang senasib dengan aku atau mereka-mereka yang nak try ambil maid. Maybe tak semua maid 'hampeh' tapi nak dapat yang ok tu berkemungkinan satu dalam seribu kot.

Kisahnya macam ni, aku start ambil maid waktu umur Danish 5 bulan. Ni semua gara-gara Danish kerap sakit dan selalu keluar/masuk hospital sebab tinggal di nursery. For the beginning nak ambil maid ni, hubby aku memang reject sekeras-kerasnya sebab hubby aku tak suka ada 'orang lain' tinggal bersama-sama kita orang, especially orang yang takde related. Tapi bila aku pujuk hubby aku dan beritahu dia sebab-sebab utama aku perlukan maid. Akhirnya hubby aku mengalah. Aku fikir dengan ambil maid makan, minum dan kesihatan Danish lebih terjaga berbanding tinggal di nursery. Malah keadaan rumah kita orang pun lebih terurus. So setiap kali hujung minggu bolehlah aku dan hubby concentrate menjaga Danish sahaja.

3 bulan pertama bersama-sama maid, pada aku takdelah masalah sangat. Pada pandangan aku semuaya under control (tu pandangan pertama aku jelah tapi hakikatnya... huh!). Awal-awal lagi aku dah beritahu pada maid aku apa yang perlu dia buat dan apa yang tak boleh dia buat. Yelah sebagai majikan dia kena patuhilah segala rules yang aku dah tetapkan. Bukanlah rules apa-apa pun, cuma guideline sepanjang aku takde dekat rumah. Lagipun aku memang tak suka kalau maid aku duduk bersembang dengan maid lain waktu aku dan hubby takde. Sebab melihat dari kesungguhan dan cara dia bekerja dengan kita orang. Aku dan hubby memang tak berkiralah sangat. Apa yang dia teringin nak makan, kita orang belikan. Bukan tu sahaja, baju raya, kasut raya, kad i-talk untuk mudahkan dia call family dia, duit untuk hantar pada family dia untuk persediaan hari raya pun aku dan hubby dulukan. Tapi betullah kata orang, "buat baik ni kena berpada-pada". Aku sangkakan cara kita orang ni, taklah membuatkan dia terasa diri dia jauh dengan family ke atau rasa tersisih. Tapi kalau dah niat dekat hati dia dah memang busuk, so satu hari tu akan terjawab juga semua perkara.

Mula-mula apa yang aku perasan perubahan maid aku ni ialah waktu aku bawa balik dia ke kampung aku. Amboi daripada pakai tudung dah tak pakai tudung pulak. Tapi aku tak fikir negatively la sangat, maybe setakat balik kampung aje kan. Bila aku tanya, jawapan dia senang aje, terlupa (ayat-ayat standard maid. contohnya bila ditanya - kenapa tak tutup eletrik ni? terlupa..., kenapa tak buat adik susu lagi? terlupa... kenapa tak cuci baju ni? terlupa...) walaupun ayat-ayat ni dah ter'lali' aku dengar tapi aku malas nak fikir banyak-banyak. Tapi dalam hati tertanya-tanya juga, pakai tudung pun boleh terlupa?. Pelik... Hah... Lupa nak tambah satu cerita lagik, dan gara-gara ayat terlupa ni. Maid aku ter'LUPA' beritahu aku yang dia tertumpahkan air panas dekat tangan Danish. Aku memang tak perasan betul yang tangan Danish kena air panas maybe sebab kulit danish pun putih kemerah-merahan hinggalah satu hari tu aku tengok kenapa tangan Danish ada bekas luka air panas. Bila disoal-siasat (walaupun dia berdolak-dalih-kononnya Danish tepis tangan dia waktu buat susu. Amboi... ada hati nak salahkan anak aku yang baru berapa bulan tu) akhirnya maid aku mengaku dia tertumpahkan air panas atas tangan Danish dan dia takut nak beritahu aku (dan ditambah guna alasan terlupa). Berderau darah aku waktu tu tapi aku sabarkan diri. Dalam nada menahan marah aku beritahu dia, takut atau tak dia kena beritahu aku jugak. Sekurang-kurangnya aku boleh terus bawa Danish ke klinik. Nasib baiklah tanda luka tu tak berparut (tu pun nasib baiklah).

Balik dari kampung, kami tiba hampir lewat malam. Tak salah aku, lebih kurang pukul 11.30 pm. Tengah aku bawa masuk beg baju ke dalam rumah. Tiba-tiba aku perasan jiran sebelah aku panggil hubby aku. Dan waktu tu, maid aku pulak tengah menyusukan Danish di dalam rumah. Walaupun pelik dengan sikap jiran aku dan hati aku dok tertanya-tanya kenapa tapi aku sabarkan hati untuk menunggu. Setengah jam kemudian, hubby aku masuk dengan air muka yang berlainan. Aik! Lain macam aje ni. Aku yang dah tak sabar-sabar ni terus tanya kenapa tapi hubby aku mendiamkan diri aje. Lagilah bertambah-tambah persoalan dalam kepala aku ni. Saje je tau hubby aku ni. Aku terus follow hubby aku sampai ke bilik. Then, barulah aku tahu kisah sebenarnya.

Rupa-rupanya jiran aku bercerita pasal maid kita orang. Dah lama dia nak beritahu, tapi selalu tak berkesempatan. Kalau mengikut apa yang jiran aku bagitau. Maid aku ni dah berpakat nak lari dari rumah kita orang dan nak tinggalkan Danish sorang-sorang dekat rumah. Beberapa hari sebelum ni, si maid aku ni pernah minta tolong jiran aku untuk telefon kawan dia. Tapi jiran aku tak nak tolong. Dan sepanjang ketiadaan aku dan hubby dia berkawan dengan seorang lagi maid. Lepas tu, jiran aku cakap dia selalu dengar Danish menangis kuat-kuat sebab maid aku selalu tinggalkan dia untuk pergi bersembang (amboi! ni kerja kau selama ni). Patutlah setiap kali aku telefon rumah, ada sahaja alasan maid aku guna. Bila aku tanya kenapa lambat angkat telefon. Saya angkat bajulah, saya dalam bilik airlah, saya mandikan adiklah, adik menangis minta didukunglah... dan.. bla... bla... bla... Dan hinggalah satu hari tu, bila aku balik dari kerja aku perasan suara Danish serak macam baru lepas menjerit (now... i know the answer). Terkejut dengar cerita dari hubby aku. Aku dan hubby pura-pura macam takde apa-apa. Ikutkan hati nak tempeleng aje muka ala-ala bodoh yang dipamerkan maid aku tu. Geram tak terkata...

Panjangnya story aku, kita continue part two pulak nanti k...

4 comments:

  1. nasib baik husband ko baik.... kalau aku memang tak tau jadik camner dah... masuk surat kabor muka depan belasah maid.

    ReplyDelete
  2. ekekeke... ape kata aku pass dekat ko je jatt. tolong belasahkan...

    ReplyDelete
  3. Ya ampun...ko masih bleh sabar??kalo aku, dah lama aku halau maid cam tuh!!Biarlah rugi asal anak aku selamat!!

    ReplyDelete
  4. kalo tak kuat hati & tak ingat dkt tuhan, rasenya... lebih dari tu nak buat.. tapi tulah..aku ni jenis org yg suka fikir pnjg dulu sbm buat apa2

    ReplyDelete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)