Blogger templates

Aug 20, 2010

Tips Kekal Sihat Berpuasa

Wahh~hari ni je genap 10 hari kita berpuasa kan? *mengikut dari masa aku taip entry ni :)*. 30 hari tolak 10 hari meaning tinggal lagik 20 hari jelah kita dah nak raya. *yeay~sukalah tu :P haha~* Dah masuk 10 hari berpuasa ni, rasanya korang pun dah boleh control perasaan lapar ni kan? Takdelah macam 1st day puasa, lesu semacam je. Nak senyum pun sampai tak larat mulut tu. Alahh~toksah nak cover malulah sebab hihi~ aku pun sama jugaklah macam tu. Tapi macam mana pun bila dah masuk puasa ke-3 dan ke-4, aku dah rasa more relax untuk berpuasa. Sampaikan boleh pergi sana-sini cari barang time-time waktu lunch. Wahh! Hebat tak aku? Sikit punya relax jalan kaki, dari opis aku *area Hotel Equatorial* ke Sungai Wang dengan Pavillion. Sebenarnya faktor semangat shopping yang membara tulah menjadi penyebab utama jadi bertenaga tu haha~ Tapi balik opis mengeluh jugak kaki lenguh sebab berjalan :P *teruk betul! hihi~*

"source from google"

Macam mana pun dekat sini aku nak sharing Tips Sihat Berpuasa cara aku. Sesape nak follow, silakan :)
  1. Pastikan anda minum sekurang-kurangnya 8 gelas air masak/suam dari sepanjang waktu berbuka sehingga waktu bersahur.
  2. Pastikan juga makanan waktu berbuka dan bersahur mengandungi bahan-bahan makanan berasaskan nasi, sayur, ayam, daging, ikan dan telur. Boleh juga gantikan nasi dengan macaroni, mee atau spaghetti. Sebab makanan sebegini mengandungi diet yang seimbang dan membekalkan nutrien untuk badan secukupnya.
  3. Elakkan makanan berkonsepkan 'Fast Food'.
  4. Jangan makan berlebih-lebihan.
  5. Elakkan daripada minum, minuman yang bercirikan gas/manis/sejuk/berais kerana anda akan mudah dijangkiti selsema atau batuk.
  6. Minum segelas susu sehari, seelok-eloknya sewaktu bersahur.
  7. Ambil vitamin tambahan seperti Scott Emulsion, Fish Cod Oil, Multi-Vitamin atau lain-lain lagi sebagai pelengkap kepada diet harian anda.
  8. Jangan sesekali tinggalkan waktu bersahur.
  9. Sekiranya berasa lapar dan lesu, tenangkan diri dari melakukan apa-apa perkara.
  10. Jangan terlalu agresif sewaktu melakukan sebarang pekerjaan.
  11. Pastikan mendapat tidur secukupnya selama 6 jam sekurang-kurangnya.
  12.  
    Ok, selamat berpuasa secara sihat kengkawan semua. Jangan puasa yang-yang yok sudah~ :P

    Teringat satu tweet dari kawan aku @acapawn7 pasal doa tahan puasa:
    "allahumma baring sana baring sini watak tahan wa mahu mati wa lihat jam masih lama lagi tak ada nasi wa tibai megi nanti lain kali wa kasik ganti amin"
    p/s: Doa tu just joke aje hokeh, kalau korang ikut. Korang memang tak senonoh! haha~



    0 Say (s):

    Post a Comment

    - Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
    - Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
    - I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
    - Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
    - Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

    “ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)