Blogger templates

Jan 30, 2012

Kelebihan Sarapan Pagi

Tahukah korang banyak kelebihan dengan pengambilan sarapan pagi setiap hari. Kajian menunjukkan dengan mengambil sarapan setiap pagi seseorang itu akan jadi lebih bijak, langsing (confirm ramai yang nak ni) dan sentiasa berfikiran positif.

Ini kerana badan kita memerlukan gula dan glukos dalam darah sebagai penyumbang kepada tenaga dan aktiviti yang diperlukan. Paras gula di dalam darah kebiasaannya menjadi rendah selepas kita bangun daripada tidur. Dan ketiadaaan pengambilan sarapan pagi yang berkhasiat dan seimbang, sukar untuk badan kita kembali cergas dan aktif.

Pilihlah menu sarapan yang mengandungi fungsi karbohidrat seperti bijirin yang penuh dengan serat yang tinggi kerana ianya akan membantu membakar kalori yang berlebihan dan ditukarkan kepada tenaga untuk badan dan otak bekerja sepanjang hari. Patutlah i selalu rasa bersemangat pagi-pagi (eceh ceh... hehe). Mereka yang meninggalkan sarapan pagi hanya untuk menjadi kurus, kebiasaannya cenderung memilih corak makanan yang tidak sihat dengan kadar kalori yang berlebihan. Ini boleh membawa kepada pembentukan penyakit kronik jika dilakukan untuk jangka masa panjang.

Sebagaimana pentingnya pengambilan sarapan pagi untuk orang dewasa, begitu juga untuk kanak-kanak. Ibu bapa hendaklah memastikan anak-anak mereka mendapat keperluan gizi yang seimbang setiap hari dengan mengikuti rangka piramid makanan. Kanak-kanak yang mendapat sepenuhnya keperluan zat harian mereka kurang mengalami keletihan sebanyak 10 peratus, menunjukkan kemahiran kognitif yang lebih baik dan kebarangkalian mendapat kemurungan lebih rendah. Maksudnya kanak-kanak yang mengambil sarapan pagi akan bergerak lebih aktif, ceria dan dapat menumpukan perhatian mereka kepada pelajaran berbanding dengan kanak-kanak yang tidak mengambil sarapan pagi.

sumber info daripada : 

Kemaskini / Update terbaru : Ini resepi Sarapan Pagi yang biasa i buat. Sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Nak cuba? Bolehlah klik dua link dekat bawah --->

http://www.reenaonline.com/2012/03/resepi-sarapan-pagi.html

http://www.reenaonline.com/2012/04/resepi-hot-and-roll.html


Sekarang dah tahukan kelebihan sarapan pagi? Jom kita mulakan hari dengan sarapan yang berkhasiat. Macam i dan hubby baru-baru kita orang habiskan masa bersarapan dekat McDonald's. Selalunya untuk hari-hari kerja, i kerap breakfast biskut, kellogg's cornflakes dengan susu dan roti yang disapu peanut butter atau jem je sebab kesuntukan masa. Tapi kali ni, kita orang tukar selera dengan makan dekat luar. Kebiasaannya pada hari biasa, harga bagi set sarapan di McDonald's (Weekday Breakfast Special) dengan pilihan kopi atau teh jadi lebih murah iaitu hanya serendah dari RM4.00 sahaja (bestkan?). So, untuk sarapan pagi tu, i pilih Sausage McMuffin with Egg dengan pilihan airnya ialah teh. Set sarapan i ni berharga RM4.70. Untuk minuman (coffee and tea), korang boleh refill (isian semula) secara percuma seberapa banyak kali yang korang suka (syoknya!).

Nak tahu apa lagik set menarik untuk Weekday Breakfast Special? Korang klik dekat sini ok --->http://www.mcdonalds.com.my/highlights/weekdaysbreakfastspecial.asp.

Menu sarapan di McDonald's bermula seawal 4:00 pagi dan berakhir pada pukul 11:00 pagi. Kalau korang terlewat tiba selepas pukul 11:00 pagi, menu sarapan pagi McDonald's telah ditukar kepada set value meal yang biasa tu. Takpe, jangan sedih-sedih.... besok boleh datang lagi. Takpun, telefon aje McDonald's sebab McDoland's juga ada menyediakan perkhidmatan penghantaran bagi set sarapan pagi McDonald's (yeay!), dail aje 1300-13-1300 (McDelivery). Hah, kan senang tu.


Kata kawan-kawan, gambar i yang ni dah macam model McDonald's (eh, ye ke?). McDonald's sila bayar saya. Haha


p/s : korang suka sarapan apa?

8 comments:

  1. wah2..sapan mcd...kite tak kesah..jnji sedap..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul-betul kalau akak janji kenyang je. Hehe

      Delete
  2. tul lah tu...leh jadi duta McD :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... Kalau betul-betul jadi Duta hari-hari kita belanja akak makan mekdi tau :)

      Delete
  3. hurm skrg adalah jrg2 sarapan pagi..sbb ape? adelah resia...hahaha LOL

    ReplyDelete
  4. awak ni comel lah reena (mcm janggal sebut nama sendiri haha)..kalau awak x tulis status ibu anak 3 sy mmg ingt awak belum kawen lg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehh... haha... alahai... comel lagik ke kita ni? Kengkadang rasanya lebih comots dari anak-anak kita...

      A'ah kan Rina, kita pun rasa janggal panggil bila sama-sama nama ni... Kelakar pun ada :)

      Delete

- Terima kasih sebab sudi baca bebelan i
- Semua komen akan diluluskan oleh Cikgu Beso sebelum dipublish.
- I sedaya-upaya akan jawab semua komen / pertanyaan korang (walaupun kadang-kadang tu lambat) takde seksateri lah katakan :P
- Untuk kawan-kawan yang selalu jenguk i, korang memang kawan yang baik! :')
- Untuk Anonymous, it is nice if you can leave your NAME :) Thanks!

“ORANG YANG TIDAK SUKA MENGHORMATI ORANG LAIN, ADALAH ORANG YANG TIDAK TERHORMAT. ORANG YANG DIHINAKAN ITU BELUM TENTU DIA AKAN HINA ATAU TIDAK, TETAPI PERBUATAN MENGHINAKAN ORANG ITU SUDAH MENJADI BUKTI ATAS KEHINAAN DIRI KITA SENDIRI.” (HAMKA)